geluid van divx op home cinema

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin van de mortel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Hallo allemaal

Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor mijn vraag, maar als dat niet zo is dan hoor ik het wel.

Ik bekijk vaak divx films die ik via mijn tv-out ( Asus gforce 2 MX400 kaart) naar de TV stuur. ( een Phillips matchline ) Daar heb ik zowel het geluid als het beeld (composite kabel) aangeloten op de frontingang van die TV. Werkt op zich prima.

Nu heb ik sinds kort een JVC home cinema set waar achterop ook een aux-in aansluiting op zit voor audip aparaten. Nou leek het me wel aardig om het geluid van een divx als dat ac3 of 5.1 is via die surround set in mijn huiskamer te krijgen.

Dat lukt me dus niet. Geen geluid uit die boxen te krijgen.
Kan dat eignlijk wel? En als dat wel kan dan wil ik natuurlijk graag weten hoe.

Alvast heel erg bedankt

Martin

hoi,

zover ik denk moet dat gewoon gaan. Heb je normaal het geluid via de TV? zit daar geen audio out op die je door kan sturen naar je Home Cinema Set??

geluid loopt nu via de front aansluiting door naar de tv
Achter naar de scart van de tV zit een audio out aanlsuiting (rode en witte ajack) die heb ik aangesloten op de JVC-set en ik heb nu wel geluid van de TV op de 3 voorste boxen van de JVC-set,
Alleen van de divx op die set is me (nog ) niet gelukt.

grt.

Martin

Nee, dit kan niet, omdat je TV geen digitaal signaal doorstuurt naar je receiver. Dit is hetzelfde verhaal, dat als je je computergeluid over je home-cinama speakers laat lopen. Aangezien dit zit aangesloten met tulpstekkertjes, kan dit onmogelijk een digitaal signaal bevatten. Als je dit zou willen, moet je even kijken naar een optische kabel die je vanaf je 5.1 geluidskaart in je receiver kan prikken. Als je dit niet doet, heb je dus alleen stereo geluid aangezien tulpstekkers alleen maar 2-kanaals weergeven..

ok Probleem helemaal op gelost.
heb net even 10 minuten geweldig zitten genieten van een klein stukje divx met ac3 geluid.
Klinkt geweldig over die 5 satelite-speakers

Audio kabel vanuit de zijkant van de pc-speakers naar de front van de TV. Die speakrs zijn aangesloten op de sound onboard van het moederbord. Daar zit 6 kanaals audio op.

Vanuit de audio -out op de achterkant van de TV de witte en rode jack van de audiokabel naar de cinema set.

In Bsplayer in options aangevinkt bij tabblad intervideo ac3 6 kanaals geluid (5.1)

De cinema set op bron aux en prologic II gekozen.

En Tadaa !!!! volledig surround geluid !!!

Bedankt voor het meedenken Jeroen en Boemboem

groetjes

Martin

Geplaatst door martin van de mortel

Vanuit de audio -out op de achterkant van de TV de witte en rode jack van de audiokabel naar de cinema set.

De cinema set op bron aux en prologic II gekozen.

En Tadaa !!!! volledig surround geluid !!!

Martin

Martin, als je via 2 tulpstekkertjes (jacks) geluid naar je versterker stuurt is dit ANALOOG STEREO. Oftewel, het 'surround' wat je nu hebt is maar 2 kanalen. Alleen wordt dit opgesplitst als matrix-surround. Geen 5 concrete (aparte) kanalen met een apart subwoofer kanaal. Luister maar eens goed, je hebt nu geen 5.1 ...
Maar als jij t mooi geluid vindt.. dan maakt t niets uit!

ok ok Jeroen,
Dan zal ik een foute beschrijving hebben gegeven van wat ik gedaan heb.
We hebben net met 3 man intensief geluisterd naar een stukje divx (Italian Job)) en echt uit de boxen komt verschillend geluid. Motorboten vliegen van de box links naar rechts (voor). Muziek komt tegelijkertijd van de achterboxen, vliegtuigen gaan van de boxen voor naar de boxen achter en uit de centrale speaker komt het dialoog.
Dat is toch wat je mag noemen surround ?????

Het kan ook zijn dat we allemaal woof zijn geworden door dat geluid gedoe :8-0:

Maakt niet uit.
Ik vind het prachtig klinken :thumb:

groetjes

Martin

Geplaatst door martin van de mortel
Maakt niet uit.
Ik vind het prachtig klinken :thumb:

groetjes

Martin

En DAAR gaat t uiteindelijk om! :)
Je hebt zeg maar allemaal verschillende soorten surround. Mensen halen vaak het Dolby Surround door de war met Dolby Digital en Dolby Digital weer met DTS. En ja, de verschillen zijn enorm! Maar ben blij dat alles is gelukt en daar ging t tenslote om!!!:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan