Geluid van Onkyo receiver valt weg

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lowa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lowa

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Hi
Ik heb een Onkyo receiver TX-NR579. Sinds een paar dagen valt het geluid bij afspelen na nog geen 3 min. uit. Apparaat blijft wel aan. Dat is by alle ingangen dus cd, tv, radio.
Als ik het uitmaakt en weer aanzet speelt het weer max 3 min. Dus 1 lied speelt het nooit helemaal uit. Wat kan de oorzaak zijn . Is het een dure reparatie dan koop ik liever een ander. Alvast bedankt voor reacties.

Hoi hoi Lowa .............. Beste Wensen ! ..........:D

Ik heb weer TX-SR309 maar ik gebruik voor alles alleen maar HDMI kabels ( je weetwel met TV of DVD-player enz. te verbinden enz.. ) en af/en toe een optical kabel voor game ( af en toe dus ! ) ...:D heb helemaal nog geen problemen met die Onkyo ..

Het is echt moeilijk zo op afstand te vertellen wat evt. bij jou aan de hand kan zijn, maar is het geen goede ideetje kabels te vervangen voordat je een nieuwe aanschaffen zal :( ?

P.S. Hoe bedoel je dan dat een muziek/geluid nr. na korte 3 min stopt ?? dat via radio-zender kan niet toch ?? is het dat via CD-DVD aangesloten player of wat anders ?
In dit geval is het niet wat met aangesloten apparaat mis, of inderdaad ergens wat met aangesloten verbinding 's-kabels mis ?

En O jah..... zelfs mijn BasBooster-box ( van home cinema set ! ) met opt. kabel verbonden met Onkyo is ... :D

Laatst bewerkt:
Voor tv en cd speler gebruik ik optical kabels. Mijn cd player heeft geen hdmi aansluiting . Geluid van de radio komt uit de receiver zelf. Geeft niet welk apparatuur ik afspeel inclusief de receiver zelf het geluid valt uit na 3 minuten spelen. Receiver blijft wel aan. Morgen zal ik een nieuwe optica kabel kopen en dat proberen. Wat mij opvalt is dat ook het geluid van de ingebouwde radio uitvalt. Dus aan de kabels zal het niet liggen.

Hallo

"Onkyo receiver TX-NR579" --> ik heb echt geen flauw idee hoe oud dit toestel ongeveer is ...

Maar dit --> "het geluid valt uit na 3 minuten spelen. Receiver blijft wel aan" ... doet mij vermoeden dat deze toch al enkele jaren oud zal zijn ...

Ik vermoed met deze symptomen , dat de d.c. beveiliging van de eindtrappen o.i.d. in beveiliging komt ...

Mocht ik gelijk hebben ... , zul je zo goed als zeker een (zachte klik) horen (binnen in de versterker ... in het midden ???) --> beveiligings relais die in werking treed ...

Als al deze voorgaande veronderstellingen kloppen , dan zijn er zo goed als zeker enkele condensatoren in betrokken toestel defekt .... (voeding ???/ d.c. protection , etc ...)

Betrokken componenten kosten 2X niks ... hoe veel men hiervoor durft vragen om lokaal te vervangen is een groot ???

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ....

P.s.:

Zoek eventueel een lokale techneut (winkel) , die nog altijd het nodige "eergevoel" bezit , en niet enkel voor geldgewin zijn herstellingen uitvoerd ...

Grtz

Peter

Dat radio geluid vanuit receiver zelf komt, natuurlijk weet ik dat .....:thumb: ( anders kan niet toch ? :D ) ...

Maar ooke .... jouw radio geluid zelf, dat na korte ongv. 3 min verdwijnt ...phuuuhh dat is toch niet normaal en begin ik nu ook zelf twijfelen dat iets meer aan de hand bij jou is, nieuwe kabels of ze vervangen zal niets helpen ben bang ....:(

Vind ik vreemd dat zoiets bij Onkyo kan gebeuren .... :( ...hoop ik nu dat die daar techneut wel helpen kan ...:(

Laatst bewerkt:
Indien het met elke ingang gebeurd zit het of in de voorversterker of in de eindtrap, indien met een koptelefoon wel geluid de eindversterker, ook daarmee geen geluid de voorversterker.

Ik heb een nieuwe optische kabel gekocht en aangesloten maar geluid valt toch uit voordat een nummer van een cd is afgespeeld en inderdaad ik hoor een klik als de muziek stopt.
Receiver is 4 jaar oud.
Ik zal gaan informeren wat het kost om te repareren.
Hartelijk bedankt voor hulp.

Gr Lowa

Wat voor luidsprekers zijn hierop aangesloten?
Heb je een hoofdtelefoon?
Haal de luidspreker kabels dan eens los (van de versterker) sluit je hoofdtelefoon aan en probeer het dan nog eens of hij na 3 min stil valt.
Als het dan wel goed gaat kan er sluiting in de luidspreker kabels zitten of zijn je luidsprekers niet geschikt voor deze versterker.
Gaat hij dan ook op stil, zit het hem inderdaad in je versterker.

Laatst bewerkt:
Okay bedankt zal het proberen. Want ik heb nog geen reparatie adres hiervoor kunnen vinden. Die speakers zitten al 4 jaar op sinds aankoop en nooit problemen mee gehad.

Okay bedankt zal het proberen. Want ik heb nog geen reparatie adres hiervoor kunnen vinden. Die speakers zitten al 4 jaar op sinds aankoop en nooit problemen mee gehad.

Ben naar een hifi reparatiehandel geweest.
Die zegt dat de printplaat van het audiogedeelte gebrand is en dat er een nieuwe in moet.
Maar dat de onderdelen van Onkyo moeilijk te vinden zijn. Hij heeft er nog 3 in reparatie met dezelfde klachten en wacht op de printplaten.
Volgende keer geen Onkyo meer dus.

Ach, kan bij elk merk gebeuren.

Overigens kun je met een universeelmeter een hoop zelf doormeten, dien je wel een 15Watt of een temp geregelde soldeerbout te hebben, soldeer en een tinzuiger, de onderdelen dien je of helemaal of aan één kant los te solderen om het door te meten.
En dan gaat het over de diodes, elco's en transistors/mosfets.

Beetje reparateur doet dat, een printplaat plaatsten kan vrijwel iedere handigerd.

Indien je schema kunt lezen zou je het zelf kunnen proberen.....
http://elektrotanya.com/onkyo_tx-nr609.pdf/download.html

Hi Lange Pier bedankt voor je tips. Maar aangezien ik geen schema's kan lezen zal ik kijken of een andere monteur het wel voor me kan repareren. Ik zal hem de mogelijke oorzaken die jij aangeeft doorgeven.

DSP probleem

Goedemiddag,

Dit klinkt als een probleem met de DSP-chip op het HDMI-board.
Het "reballen" van de chip zou het kunnen oplossen (als de chip zelf niet defect is geraakt).

Als je zoekt op Onkyo en DSP issue op Google of Youtube, zie kom je vanzelf genoeg tegen.

Succes,
Dave

Hallo

"Ben naar een hifi reparatiehandel geweest.
Die zegt dat de printplaat van het audiogedeelte gebrand is en dat er een nieuwe in moet."

Om dit antwoord te voorkomen (met specifiek dit toestel ) , had ik ook gemeld ...

"Zoek eventueel een lokale techneut (winkel) , die nog altijd het nodige "eergevoel" bezit , en niet enkel voor geldgewin zijn herstellingen uitvoerd ..."

Had ook al gehoord via lokale kennissen van de d.s.p. chip ... , maar als technieker is het logisch om bij de basis te beginnen... (voeding) , en van daar verder uit te bouwen ...

D.s.p. chip is immers niet altijd de hoofdoorzaak van een defekt van dit toestel met deze symptomen.... wat een technieker met eergevoel , die dit toestel onder handen heeft ... etc ...

Een complete printplaat vervangen ... is uiteraard de meest gemakkelijke oplossing ... geen idee wat deze printplaat kost ... , maar zo goed als zeker , kun je voor hetzelfde bedrag een 2e hands werkend toestel kopen ...

Met al de voorgaande "opmerkingen" , vermoed ik wel dat je zelf de nodige conclusies kan trekken ...

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan