geluid verdwenen na knal

• Onderwerp starter Onderwerp starter 1957
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

1957

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2001
Mijn vraag is bijna overbodig, maar ik ben a-technisch, dus ik stel 'm toch maar. Tijdens het werken aan de computer hoorde ik ineens een enorm hard gekraak. Later wilde ik een video kijken op internet en nu blijk ik geen geluid meer te hebben. Nu zal er wel iets gebeurd zijn met de hardware, maar waar moet ik kijken. In apparaatbeheer zie ik geen uitroeptekens of vraagtekens, de boxen lijken het nog te doen (kraken bij aan de volumeknop draaien).
Kan iemand mij raden wat ik nu moet doen?
Groet, emma

Dat gekraak bij het ana de volume knop draaien dat heb ik ook ergens mee gehad.
Dat probleme ligt vrijwel zeker bij je speakersetje.
ik heb er niks tegen gedaan. heb nu een nieuwe set.
zal iets met de versterker zijn die in de speaker zit

tja en het draadje dat van de speaker ergens in de computer zit heb je die als nagekeken en aangedrukt?

ik denk ook je speakers, ik kan me zo gouw niks anders indenken wat een knal geeft :P

kraken als je aan de volume knop draait is ook een van de tekens dat je speakers het gaan begeven

bij mij is het kabeltje er el eens uitgevallen(leunde me voeten er op :P) ook een knal en een hoop geruis, gerommel en gekraak.

bij mij is het kabeltje er el eens uitgevallen(leunde me voeten er op :P) ook een knal en een hoop geruis, gerommel en gekraak.

als je een kabel van een speaker ergens tegenaan houd, hoor je zoits te horen :)
dat is geen teken van het kapotgaan ervan.

het kraken als je aan de volumeknop draait is echter geen goed teken

Je zei dit : kraken als je aan de volume knop draait is ook een van de tekens dat je speakers het gaan begeven

En da's niet waar. Potmeter vervangen en het draait weer als een zonnetje, tenzij door de harde kraak, het hoog er uit ligt. ( tweeter opgeblazen )

Maar dit is inmiddels iets Off-Topic geworden.

Je zei dit : kraken als je aan de volume knop draait is ook een van de tekens dat je speakers het gaan begeven

En da's niet waar. Potmeter vervangen en het draait weer als een zonnetje, tenzij door de harde kraak, het hoog er uit ligt. ( tweeter opgeblazen )

Maar dit is inmiddels iets Off-Topic geworden.

ja off-topic is het zeker.

potmeter vervangen :) weer wat geleerd!
zal die oude boksen is even uit de kast vissen en het proberen :) (niet dat ze terugkomen nu heb ik surround :P)

ja off-topic is het zeker.

potmeter vervangen :) weer wat geleerd!
zal die oude boksen is even uit de kast vissen en het proberen :) (niet dat ze terugkomen nu heb ik surround :P)

Ga ik toch nog effe Off Topic verder om jou te helpen.
Soms kan je een potmeter meestal eenmalig open maken. Lipjes openbuigen en de behuizing er af halen. Je ziet dan wat sleepkontaktjes over een printplaatje met koolstof.
Juist dit koolstof kan vies zijn door slijtage. Maak dit schoon met een wattentip en zuivere alcohol. Zet hem weer in elkaar. Bij zo'n tweede reparatiebeurd zullen de lipjes meestal afbreken en is ie niet meer in elkaar te zetten.

Bij goedkope potmeters is deze koolstoflaag dus totaal versleten en helpt schoonmaken niet meer en zal de potmeter vervangen moeten worden.

Laatst bewerkt:
Zo zou de potmeter er van binnen uit kunnen zien
ak401_potmeter_open.jpg

Linksboven het printplaatje met koolstof, rechts de behuizing waar het allemaal in hoort en onder is het sleepkontakt.

ik snap het en vind vast wel een tutorial :P

want het begint nu echt off-topic te raken ;)

toch bedankt voor de moeite

Bedankt mensen, ik ga naar mijn boxen kijken.
Groet, emma

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan