Geluid weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henry80

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2007
Bij mij is sinds enkele dagen het geluid weggevallen.
Ik heb via apparatenbeheer naar gekeken. In Besturing voor geluid ea staat overal "Dit apparaat werkt correct".

Via BIOS probeerde ik ook naar te kijken, maar daar kom ik niet ver.
Als ik daar een optie kies, bv Foutoplossingsmodus, zie ik op de nieuwe scherm
"Windows XP Professional", die wit is en in blauw onderaan scherm Foutoplossingsmodus.
Ik denk dat de bedoeling is dat ik naar Foutoplossingsmodus dien te gaan met cursor, maar die zit vast op "Windows XP Professional", cursor kan niet bewogen worden.

Ik had begrepen dat met Everest-programma dit geluidsprobleem nagelopen kan worden. Dat heb ik gedownload, en in Multimedia gekeken, maar ik weet nu niet wat ik verder moet doen.

Ik weet niet of het mee te maken kan hebben:
Voordat ik dit probleem kreeg had ik problemen gehad met toegang tot mijn email-account
van Yahoo. KPN had problemen met DNS-servers, dat probleem is ondertussen opgelost.
Omdat ik eerst dacht dat misschien met beveiliging iets mis was had ik PC online gescand met Kaspersky. Ook ben ik in tussentijd CCleaner gaan installeren om PC sneller te laten werken.
Kunnen deze programma's invloed hebben gehad op mijn geluidsinstellingen van PC?
(bij CCleaner wordt bijvoorbeeld na analyse zaken opgespoord die verwijderd of gerepareerd kunnen, ik doe daarna automatisch op Opschonen klikken).

Hallo Bilal,
Ik heb in apparatenbeheer bij Besturing geluid, video en spelletjes volgende zaken staan:
Audiocodecs
Bluetooth Audio
Legacy-audiostuurprogramma’s
Legacy-videovastlegapparaten
Mediabeheerapparaten
Realtek AC’97 Audio for VIA (R) Audio Converter
Videocodecs

Welke audiozaken nu deinstalleren? Ik denk dat het gaat om deze 3 (?), allemaal of één ervan?:
Audiocodecs
Legacy-audiostuurprogramma’s
Realtek AC’97 Audio for VIA (R) Audio Converter

(mijn kennnisnivo in deze dingen is dus laag :confused:)

Het zou dan gaan om de Realtek AC’97 Audio for VIA (R) Audio Converter.
Deze opnieuw laten herkennen door Windows zou een optie kunnen zijn, al is het trouwens vreemd dat zomaar je geluid weg is, terwijl alle hardwar correct geïnstalleerd is.
De boxen zijn goed aangesloten?
Dempen staat ook niet aan?
Je hebt nergens geluid bij (Windows geluidjes, films, mp3)?
Je hebt de geluidsopties ook gecontroleerd of er niets op dempen staat?

Het zou dan gaan om de Realtek AC’97 Audio for VIA (R) Audio Converter.
Deze opnieuw laten herkennen door Windows zou een optie kunnen zijn, al is het trouwens vreemd dat zomaar je geluid weg is, terwijl alle hardwar correct geïnstalleerd is.
De boxen zijn goed aangesloten?
Dempen staat ook niet aan?
Je hebt nergens geluid bij (Windows geluidjes, films, mp3)?
Je hebt de geluidsopties ook gecontroleerd of er niets op dempen staat?

Boxen deden het na opspelen probleem ook niet meer. Ik gebruik overigens meestal een koptelefoon, vandaar dat ik met wegvallen geluid te maken kreeg. Andere koptelefoon getest, die gaf ook geen geluid.
Alle geluid (mediaplayer, internetradio) in PC is weg.

Dat van Skype-link ben ik nagegaan om te kijken of er niet iets gedempt was. In Configuratie onder Software ben ik gaan kijken.
Daar stond software van Realtek AC’97. ik heb erop geklikt, ik dacht dat je dan wijzigingen kon doorvoeren. Maar nu blijk ik door erop te klikken het te hebben verwijderd....
Voor weer installeren vraagt programma om een Cd-rom (heb ik niet meer) of een andere lokatie vanwaaruit het kan.
Dus ik ben nu verder van huis denk ik.

Vreemd allemaal.
Het was overigens de bedoeling om in apparaatbeheer de geluidskaart te verwijderen, en niet in software. Grote kans dat je nu de drivers gedeïnstalleerd hebt inderdaad. :(

Dat je nu de drivers kwijt bent is opzich geen ramp. Ik vermoed dat je de cd nodig hebt die bij je moederbord zit. Deze is niet in je bezit? Kijk dan even op de site van de fabrikant om de drivers te installeren.
Om er achter te komen wat voor merk en type moederbord je hebt, kijk je even in Everest, of Pc Wizard.
Deze programma's herkennen direct wat voor hardware je in de pc hebt zitten.

Bezit je een A-merk pc?
Geef dan even het merk en type, of kijk op de site van de fabrikant of die drivers ter download heeft staan.

Vreemd allemaal.
Het was overigens de bedoeling om in apparaatbeheer de geluidskaart te verwijderen, en niet in software. Grote kans dat je nu de drivers gedeïnstalleerd hebt inderdaad. :(

Dat je nu de drivers kwijt bent is opzich geen ramp. Ik vermoed dat je de cd nodig hebt die bij je moederbord zit. Deze is niet in je bezit? Kijk dan even op de site van de fabrikant om de drivers te installeren.
Om er achter te komen wat voor merk en type moederbord je hebt, kijk je even in Everest, of Pc Wizard.
Deze programma's herkennen direct wat voor hardware je in de pc hebt zitten.

Bezit je een A-merk pc?
Geef dan even het merk en type, of kijk op de site van de fabrikant of die drivers ter download heeft staan.
Met systeemherstel is die Realtek-programma teruggekomen.
Via Everest heb ik voor moederbord deze info gekregen:
Moederbord ID: 09/19/2005-P4M800CE-8237-6A7L6B09C-00
Moederbordnaam: Onbekend
Ik denk dat het geen A-merk Pc is, ik heb in ieder geval bij aankoop in de winkel geen Packard (dat is een A-merk denk ik) of zo iets op gevangen.
In ieder geval is door systeemherstel die driver terug.
Ik moet nu dus 2 dingen nalopen of doen:

*nakijken of geluid niet gedempt is.
Nu heb ik wel de juiste knoppen gevonden. In Configuratie onder Eigenschappen voor geluiden en audioapparaten staat volume op gemiddelde nivo (tussen hoog en laag). Dempen-hokje is niet aangevinkt. Dus hier moet het in orde zijn.

*geluidskaart verwijderen via apparatenbeheer:
Ik doe een screenshot voor zekerheid:
4m833wy.png

Moet ik hier zijn en dan installatie ongedaan maken aanklikken?

Juist, da's de goede Daarna pc opnieuw opstarten en dan wordt ie weer gevonden als het goed is.

Staat er ook niets op de kast zelf om achter de fabrikant te komen? Googlen op je moboID levert nl. weinig bruikbaars op, dus dan wordt drivers zoeken wel een probleem (zeker als je in de toekomst ooit eens gaat formatteren . . . )

Of contact opnemen met de winkelier?

Edit: je kunt proberen of bv Belarc of een ander Everest-achtig programma je hier wél uitsluitsel over geeft.
Of de kast openmaken om te zien of er wat er op staat natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Juist, da's de goede Daarna pc opnieuw opstarten en dan wordt ie weer gevonden als het goed is.

Staat er ook niets op de kast zelf om achter de fabrikant te komen? Googlen op je moboID levert nl. weinig bruikbaars op, dus dan wordt drivers zoeken wel een probleem (zeker als je in de toekomst ooit eens gaat formatteren . . . )

Of contact opnemen met de winkelier?

Edit: je kunt proberen of bv Belarc of een ander Everest-achtig programma je hier wél uitsluitsel over geeft.
Of de kast openmaken om te zien of er wat er op staat natuurlijk.
Deinstalleren heb ik gedaan en Pc weer opgestart.
Dat van Belarc ook nagelopen. Ik kreeg tenslotte een waslijst aan software-versies die in Pc zitten.
Ik vond één die "Realtek Sound Manager Version 5.1.0.29" heet.
Dat is wat ik nodig heb als driver?

Kijk eens hier bij de socket 775 en bij de P4M800 series of er een bord bijzit die er op lijkt of hetzelfde is, kun je daar de drivers ervoor gebruiken en die herinstalleren, vooral eerst de chipsetdrivers.

Kijk eens hier bij de socket 775 en bij de P4M800 series of er een bord bijzit die er op lijkt of hetzelfde is, kun je daar de drivers ervoor gebruiken en die herinstalleren, vooral eerst de chipsetdrivers.
Die link krijg ik niet open. FireFox meldt na proberen "De wachttijd voor de verbinding is verstreken"
Ik doe het straks nog eens proberen.

Die link kreeg ik eindelijk open.
Toen ik ernaar keek: ene na andere mogelijkheid, zoveel combinaties aan processoren en dergrlijke.

Ik begon punthoofd te krijgen en dacht: hier kom ik niet uit, zoveel opties, zoveel dingen die ik niet herken.Dacht om jullie te melden: “jongens dit is te ingewikkeld ik ga mogen naar de winkel om daar een driver te regelen.”
Maar aan de andere kant dacht ik weer:“Laat ik één driver kijken dat gedownload kon worden.”
Ik weet niet meer wat ik precies had gedaan, volgens mij was het bij “P4M800-M7”. Daar naar drivers gegaan. Volgens mij moest ik “On-Board Audio” hebben. (ik zat blijkbaar dus op goed geluk wat aan te rommelen…). Die met “Versie 5.10.00.6090” heb ik volgens mij aangeklikt. Nadat het gedownload was leek het programma te hangen, ik dacht het is vastgeraakt (normaal krijg je dan melding van Setup-dingen met dat je naar Next moet klikken en dergelijke). Toen laten zitten, ik zat in mijn hoofd om naar de winkel te gaan.
Desondanks toch net gaan kijken op mijn favoriete internetradiozender. .....Er was dus geluid/muziek....

Het is dus gelukt. Bijna gooide ik de handdoek in de ring.

Ik kan niet anders dan jullie allen (Bilal Almasoudi, Frisian, Nanette en Lange Pier) bedanken voor jullie goede hulp. We zijn dus na een week puzzelen eruit.
Hartelijk dank nogmaals!

Nanette, heb ik weer te snel gejuicht....
De volgende dag was geluid weer weggevallen.
Ik ben sinds gisteren weer aan het rommelen geslagen geweest (deinstalleren driver, Pc uitzetten en aan, installeren vanuit biostar-site in de hoop herhaling van toen het wel lukte, pc weer uit en aan, dit alles diverse keren).
Toen kreeg ik de inval van de Systeemherstel die jij eerder in het begin opperde. Ik koos die van enkele dagen voordat ik met het wegvallen geluid te maken kreeg.
Toen pc weer herstartte zegt Windows dat er geen systeemherstel mogelijk was. Maar ik zet koptelefoon aan en is geluid/muziek terug.
Nu snap ik het allemaal niet meer (geluid is in ieder geval terug).
De les die ik hieruit trek is dat je blijkbaar met systeemherstel bij wegvallen programma's of functies mogelijk een Pc-probleem kan oplossen.

Laatst bewerkt:
Dit kan ik ook niet helemaal volgen, maar het heeft blijkbaar geholpen.
Systeemherstel heeft mij ook vaak een hoop frustratie bespaard als ik weer eens iets stoms had uitgehaald, zéér handig programma dus volgens mij.

Even vooruitdenkend: als je ooit eens moet formatteren dan moet je nog veel meer drivers opnieuw installeren, o.a. je heel belangrijke chipsetdriver. Zou het mss een idee zijn een programma als bv Norton Ghost of Acronis True Image 'aan te schaffen'? Dan kan je een zgn systeembackup maken nu je systeem weer goed werkt en deze kan je dan in zijn geheel terug zetten als de boel écht in 't honderd loopt... Een soort supersysteemherstel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan