geluid werkt niet: multimedia-audiocontroller ontbreekt

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanna91

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2009
Berichten
11
Vanmorgen ging ik mijn computer opruimen (het is al een oude computer, die steeds slomer wordt) waarbij ik per ongeluk in System op 'uninstall' van Soundmax klikte. Ik heb binnen 5 seconde weer geannuleerd, maar ik ben bang dat er toch een cruciaal onderdeel verloren is gegaan, want mijn geluid werkt nu niet meer. De computer geeft aan dat de 'multimedia-audiocontroller' ontbreekt.
Ik vermoed dat ik de geluidskaart opnieuw moet installeren met een cd-rom, maar ik weet niet welke. Deze computer is heel oud (ik heb ook geen idee welk type het is. Er staat IPC op de computerkast maar er zijn verschillende onderdelen later bijgekomen.) Ik heb via het programmatje Balarc allemaal leuke details gekregen over mijn hardware/software maar ik kan er niet echt wijs uit worden, ik weet ook niet wat voor een geluidskaart ik heb. Misschien ligt er wel ergens een cd-rom met de nodige software maar ik heb geen idee waarnaar ik zoeken moet, en de kans is groot dat deze cd-rom in de loop der jaren zoekgeraakt is. Zou dit probleem ook zonder cd-rom opgelost kunnen worden?
Alvast hartelijk bedankt!

Groetjes Hanna

Edit: Als ik volumeregeling wil openen zegt de computer: Er zijn geen actieve mixapparaten beschikbaar
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Even met Everest bekijken welke audiochip je hebt. Vervolgens hetgeen Everest je vertelt over je geluidschip intikken op Google, aangevuld met 'drivers'. Kom je uit op een pagina waar je jou geluidschip drivers kan downloaden, waarna je ze kan installeren. Dan heb je ook je mixer terug.

Groet,

Zqwiqly.
 
Hoi,

Even met Everest bekijken welke audiochip je hebt. Vervolgens hetgeen Everest je vertelt over je geluidschip intikken op Google, aangevuld met 'drivers'. Kom je uit op een pagina waar je jou geluidschip drivers kan downloaden, waarna je ze kan installeren. Dan heb je ook je mixer terug.

Groet,

Zqwiqly.

Ehm, wat verteld Everest mij?
Sis 7012 Audio Device (staat onder Multimedia, PCI/PnP Audio)
of
Sis 760GX Chipset - Host-PCI Bridge (staat onder Apparaten, PCI-apparaten)
of moet ik nóg ergens anders kijken?

Sorry mijn computerdeskundigheid gaat niet zo erg diep.

Heel erg bedankt in ieder geval!
 
Hoi,

Goh, verrassend, ik heb toevallig vandaag een pc herinstalleerd en had hetzelfde probleem... Ook bij mij vond ie een SiS7012. Die moet je niet hebben, even in het rijtje met Audio Device (je zit in de goede richting) naar beneden kijken (2e of 3e apparaat aldaar, uit mijn hoofd) tot je (hoogstwaarschijnlijk) RealTek Audio tegenkomt. Die moet je hebben.

Btw: heb je een aparate geluidskaart of is het een zgn 'on-board' (dus op het moederbord geintegreerd)?

Zqwiqly.
 
Al gewoon simpel systeemherstel geprobeerd?

Wat voor een merk en type pc heb je?

edit: Zag dat je dit niet wist helaas....
 
Laatst bewerkt:
Vroeger was het in ieder geval een on-board, en een paar jaar geleden is het motherboard vervangen (daarvan heb ik nu een cd-rom gevonden!) maar ik denk dat het nog steeds/weer een on-board is.

Zqwiqly, je zei dat ik in het rijtje van Audio Device moet kijken maar ik zie geen Audio Device? RealTek Audio zie ik dus al helemaal niet..

@Maikel, ik heb de computer de opdracht gegeven het probleem 'op te lossen' maar hij zegt dat hij de benodigde software niet kan vinden/dat daar een cdtje voor nodig is.
 
al geprobeerd met je moederboard cd daar staat chipset driver op en sound driver
 
Het is gelukt!
Uiteindelijk inderdaad gewoon met de cd van het moederbord.
Thanks anyways! Als ik ooit nog iets terug kan doen (haha niet erg waarschijnlijk, maar je weet maar nooit!)

Groetjes Hanna
 
Hoi,

En nou er nog even voor zorgen dat de CD goed opgeborgen wordt, zodat je hem de volgende keer wel weet te vinden...... :thumb:

Zqwiqly.
 
haha ja, maar ik wist niet dat ik naar de cd-rom van het moederbord zocht.
Bovendien wist ik niet waar hij lag, vond hem op de kast uiteindelijk.
:eek:

Edit: Ja zal hem zorgvuldig opbergen, misschien ín de kast.

Hanna
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan