Geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

getivi

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2002
Berichten
25
Ik heb mijn vriendin haar pc geformateerd en alles werkt terug prima behalve de geluidskaart die blijkt hij niet te vinden bij nieuwe hardware.Ze zit op het moederbord en volgens mij is het deze kaart ESS SOLO-I PCI.Weet er iemand raad? alvast bedankt.
 
Ik heb de pc opengedaan en ze zit wel degelijk op het moeder bord.En voor ik hem geformateerd had kon ze geen muziek cd s afspelen maar had wel geluid bij spelletjes cd's of bij aanmelden van messenger en zo.
 
En het is een tweedehands,geen cd rom erbij nog een groter probleem zeker?
 
Geplaatst door gast0225
als het een "pci" kaart is, zit 'ie NIET op het moederbord. PCI zijn de "sleuven" op je mobo voor modem, geluidskaart, videokaart, netwerkkaart etc.

Het is OF een "onboard" kaart OF een pci-kaartje............????
En als het toch een onboard geluidschip is, dan zal je even de met het mobo meegeleverde cd-rom moeten gebruiken voor de drivertjes.

Als die herkent word als een pci kaart wil niet zeggen dat het een 'losse' kaart moet zijn, dit wil alleen zeggen dat de pci-bus gebruikt wordt voor de aansturing, immers een AGP kaart on-board wordt toch ook gewoon herkent als een agp kaart.

Nu het probleem:
Zoek eerst uit welke chip het precies is
http://www.esstech.com/techsupp/faq-identify.shtm

En hier de drivers
http://www.esstech.com/techsupp/drivers.shtm#pci
 
ben ik met je eens, alleen ging ik er vanuit dat er door het noemen van de typenaam ESS SOLO-1 feitelijk een kaart werd bedoeld. Ik ken wel de SBC8355VEA (onboard.)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk wel dat ik het met de voorgaande informatie wel zal vinden.Maar ik wil hier nog eens bijzetten wat ik over het moederbord en het geluid gevonden heb misschien dat jullie daarmee een vlugge oplossing vinden.Ik ga morgen maar terug naar mijn vriendin.Als ik het gevonden heb laat ik het zeker weten en als jullie voor morgen nog een betere manier weten altijd welkom.Bedankt allebei.
Audio Subsystem

ESS Solo-1 PCI stereo audio controller
CD-quality, 16-bit stereo audio controller
Programmable independent sample rate from 4KHz to 48KHz for recording and playback
Full-duplex operation for simultaneous recording and playback
Programmable 6-bit hardware/software volume control
PCI v2.1 compliant and Legacy DOS games compatible via TDMA
Meets ACPI standard and PC98 WHQL audio requirements
Built-in hgh quality ESFM music synthesizer
Advanced wavetable Synthesizer using wavedata on the system memory (built-in 32-voice synthesizer, 1MB GM compliant software wavetable)
Integrated Spatializer-3D audio effects processor

CT-6ESV
Chipset: Intel 440EX
CPU type: Slot 1
Form Factor: micro ATX
Expansion slots: 3x PCI, 1x ISA
Memory Slots: 2x DIMM
Other: Audio, video onboard
 
heb je al eens in de BIOS gekeken of die on board geluidskaart wel op enabled staat.
 
Nee,ik zal dat morgen eerst eens doen,maar kan dat veranderd zijn door te formateren?
 
Ik heb de drivers gevonden op de website die Maestro 12 had opgegeven,daarvoor bedankt.Alles werkt nu zoals voorheen.Dus heb ik nu terug het probleem van voor ik haar pc formateerde;alles werkt met geluid zelfs de spelletjes van de dochter,maar wanneer ze een muziek cd insteekt hoort ge niks.Je ziet wel de teller lopen maar geen geluid,kan je mij daar ook nog mee helpen aub.
 
Heb je wel een audiokabeltje aangesloten vanaf de cd-rom speler naar je geluidskaart (in dit geval dus moederbord)??
Dit is een dun rond kabeltje, je hebt als het goed is dus 3 kabeltjes vanaf je cd-rom speler lopen:
-de voedinggskabel (4 draden in een witte platte stekker)
-de ide kabel (40 draden als een band)
-het audiokabeltje dus.
 
Ik zal morgen eens kijken maar ze heeft hem tweedehands gekocht en het was zo van in het begin ,maar ik zal morgen kijken en dan weet ik het te zeggen .En als het dat niet is nog suggesties?
 
Het probleem is nog niet opgelost,dus wanneer je een muziek cd in de lezer steekt loopt de teller maar er komt geen geluid uit.En wanneer je een spel cdrom erin steekt hoor je alles het gesprokene en de muziek.Heeft daar iemand een oplossing voor??????????
Alvast bedankt
 
hoor je wel of niet een Windows welkomstgeluid bij het opstarten van de machine (en ook een "afscheidsgeluid" bij het afsluiten van de machine)?
 
Ja dat gaat ook allemaal en als ik winamp installeer kan ik wel een cd afspelen(maar hapert soms) maar langs de windows cd gaat het niet.
 
Door de antwoorden die je geeft mag je bijna voor 100% aannemen dat het probleem niet in de kabels / geluidskaart / boxen (hardware) zit............

mediaspeler opnieuw installeren ?

Heb je Realplayer al geprobeerd ?

Het haperen van het geluid kan o.a. veroorzaakt worden door (te) weinig geheugen en/of een (te) trage cd-speler.

Staan er geen kruizen / uitroeptekens bij geluidssoftware (onderdelen) in appraatbeheer ?
 
Laatst bewerkt:
Er staan geen kruisen of dergelijke bij de software,zoals ik al zei voor ik hem geformateerd had was het ook zo.Het is nu niet dat het zoveel rol speelt,mijn vriendin gebruikt hem meest om te msn en.
Maar ik had graag geweten hoe het komt.En het moeilijke is dat ik nu thuis ben en nu niks kan proberen.
Toch bedankt voor de poging moest je nog iets weten hoor ik het graag en moest ik het vinden laat ik het zeker weten.
Groeten
Gerrit
 
Beste Remly,
Alle drivers staan erop,ik weet het ook niet meer.Enkel muziek cd's speelt hij niet en via winamp wel.
Toch bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan