Geluidskaart driver installeert niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buzza

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2004
Beste,

Ik heb laatst dit moederbord gekocht. Het heeft een on-board sound driver, maar ik krijg het maar niet aan de praat. Toen ik windows opnieuw geinstalleerd had herkende het niet uitzichzelf, dus heb ik het geprobeerd met de CD te doen die ik bij het moederbord krijg. Alleen krijg ik deze foutmelding.
Enig idee hoe ik het toch kan installeren?

Alvast bedankt :thumb:

Laatst bewerkt:
Moet je eerst de Via Hyperion drivers installeren en rebooten, en ook de chip in de bios, op auto zetten.

Even in de manual kijken, waar je moet zijn, in de bios, meestal bij de chipset configuration, zet hem op enabled, dat kan meestal ook.

Maare, die melding zegt gewoon, dat de audiocontroller niet is geïnstalleerd, die in de Hyperion drivers zit, dat is de deur tussen de cpu/southbridge en de HD audiochip, zeg maar.

Even in de manual kijken, waar je moet zijn, in de bios, meestal bij de chipset configuration, zet hem op enabled, dat kan meestal ook.

Maare, die melding zegt gewoon, dat de audiocontroller niet is geïnstalleerd, die in de Hyperion drivers zit, dat is de deur tussen de cpu/southbridge en de HD audiochip, zeg maar.

Ik ben de bios ingegaan, heb HD onboard audio op enabled gezet sinds hij al op auto stond. Het probleem is, zodra ik het systeem nu opstart, begint het automatisch naar een driver te zoeken. Na ongeveer 10 seconden naar een driver gezocht te hebben, herstart de computer zich uit het niets. Hetzelfde gebeurt als ik de windows driver search annuleer en gewoon de CD probeer te gebruiken om het te installeren:(

Enig idee hoe dit komt? Doe ik iets verkeerd?:confused:

alvast bedankt

PS. Ik heb ook in de manual gekeken, maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Ik ben de bios ingegaan, heb HD onboard audio op enabled gezet sinds hij al op auto stond.
Die instelling werd denk ik niet bedoeld. De chipset-instelling moet op Enabled. Soms (niet elke BIOS is hetzelfde ingedeeld) heb je als je de BIOS "binnenkomt" een aantal Menu's bovenin beeld. Kijk naar een Advanced, open dat met Enter en kijk in de lijst naar zoiets als: Chipstet configuration.
Als dat is gebeurd moet het wel lukken om de Realtek HD Audiodriver te installeren, waarmee je al bezig was toen je die foutmelding kreeg uit je eerste post.

NB: kijk ook voor de zekerheid in Programma's wijzigen en verwijderen in Software of daar misschien een regel staat met Realtek HD Audio. Dat zou dan de niet gelukte installatie kunnen zijn. Verwijder die regel dan eerst, herstart de PC en installeer de Realtek-driver alsnog.

Die instelling werd denk ik niet bedoeld. De chipset-instelling moet op Enabled. Soms (niet elke BIOS is hetzelfde ingedeeld) heb je als je de BIOS "binnenkomt" een aantal Menu's bovenin beeld. Kijk naar een Advanced, open dat met Enter en kijk in de lijst naar zoiets als: Chipstet configuration.
Als dat is gebeurd moet het wel lukken om de Realtek HD Audiodriver te installeren, waarmee je al bezig was toen je die foutmelding kreeg uit je eerste post.

NB: kijk ook voor de zekerheid in Programma's wijzigen en verwijderen in Software of daar misschien een regel staat met Realtek HD Audio. Dat zou dan de niet gelukte installatie kunnen zijn. Verwijder die regel dan eerst, herstart de PC en installeer de Realtek-driver alsnog.

Ik ben naar Advanced gegaan, toen naar Chipset Config. Daar staat

Onboard HD Audio: Auto
Front Audio: Auto
CD-In: Enabled
Bus: 80s

of iets dergelijks.

Ik zette Onboard HD Audio op enabled, en toen kreeg ik het rare probleem van het opnieuw opstarten.

Het zit nu zo: Op een of andere manier heb ik de driver geinstalleerd gekregen, alleen hoor ik nog steeds niks? Moet ik eerst mijn oude geluidskaart uitzetten? Verder lijkt het alsof windows hem ook nog niet herkent, sinds ik de settings in de bios teruggezet heb om het opnieuw opstarten te voorkomen. En wanneer ik het weer op enable zet, komt het probleem weer terug wanneer windows het probeert te herkennen:rolleyes:

Moet ik eerst mijn oude geluidskaart uitzetten?
Je hebt een moederbord gekocht met een onboard audiochipset. Heb je in een PCI-slot een andere geluidskaart gestoken? Dat gaat natuurlijk niet, die moet er af.

Ik heb de PCI Geluidskaart eruit gehaald en de onboard werkt nu zonder problemen. Hardstikke Bedankt:thumb:

Toch raar, sinds ik vaker meer dan 1 geluidskaart in dezelfde PC heb gehad zonder problemen.

Niet zonder de onboard uitgeschakelt te hebben, ze gebruiken dezelfde irq, dma, en i/o poorten, dan heb je een conflict, en werken ze beide niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan