Geluidskaart werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

debbie228

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2010
Berichten
5
Hallo,

Alweer een probleem met een geluidskaart, maar ik kan toch m'n probleem niet verhelpen met de andere vragen. Dus dan maar zo!
Ik heb laatst een nieuwe Windows XP erop gezet en vanaf dat moment doet mijn geluid het niet meer. Hij kan geen geluidskaart vinden.
Door tips via dit forum (dus bedankt daarvoor) heb ik Everest gedownload en weet ik wat mijn geluidskaart is: ATI ac'97 Audio controller
Het nummer van m'n moederbord is P4R800-VM
Ik ben op zoek gegaan op internet voor drivers voor mijn geluidskaart. Meerdere dingen geinstalleerd, maar elke keer nadat ik m'n computer opnieuw had opgestart was het programma weg of niet meer te vinden. Wel heb ik Realtek gedownload, maar daardoor ziet m'n computer nog geen geluidskaart.

Ik weet zeker dat mijn boxen het nog doen, daar ligt het niet aan. Via configuratiescherm zegt ie dat ie geen geluidskaart kan vinden en via apparaatbeheer staat er niks over een geluidskaart.
Nouja ik weet dus niet meer zo goed wat ik moet doen, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes Debbie
 
Welkom op Helpmij!...

Na een nieuwe installatie van XP (of andere Windows) moet je beginnen met het installeren van alle drivers voor het moederboard... Als eerste voor het chipset...
Deze drivers krijg je meestal op een CD bij de PC... zoniet zijn die meestal te vinden op de site van de leverancier.....
 
Bedankt voor je reactie!
Helaas heb ik geen enkele cd meer van m'n computer, dus ook geen drivers of chipset.
Maar klinkt misschien heel stom, maar wat is een chipset?
En ik weet dat m'n moederbord van Asus is, dan moet ik dus de chipset zoeken op de website van Asus neem ik aan?
 
Dit is een vast onderdeel van het moederbord en zorgt ervoor dat dataverkeer mogelijk is tussen de onderdelen van de computer. Als het chipset niet geinstalleerd is kunnen bepaalde "onboard" onderdelen als geluidskaart, video en lan, "onzichtbaar" blijven....

Je kunt even het gratis programma PCWizard downloaden (hier: http://www.cpuid.com/pcwizard.php) en installeren om er achter te komen welk type moederboard je exact hebt.... daarna kunnen we waarschijnlijk wel assisteren bij het vinden van de juiste drivers........

Let op dat je bij de installatie van PCWizard de vinkjes bij de vragen of je ook een toolbar wilt installeren weghaalt.....


EDIT: SORRY, zag dat je het precieze type al vermeld had: P4R800-VM
 
Laatst bewerkt:
Ik heb programma gedownload
Moederbord : Asus P4R800-VM
Chipset : ATI 9100 IGP
Processor : Intel Pentium 4 @ 2800 MHz
Fysiek Geheugen : 512 MB (1 x 512 DDR-SDRAM )
Harde Schijf : WDC (80 GB)
DVD-Rom Station : AOPEN DUW1608/ARR
CD-Rom Station : AOPEN CD-RW CRW5232
Netwerkkaart : RT2561/RT61 802.11g PCI
Netwerkkaart : 3C920B-EMB-WNM Integrated Fast Ethernet Controller
Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 3

Dit is alle informatie die ik heb!
Ik denk dus dat het gaat om de chipset van Ati? Die ga ik dan even downloaden!
Nog iets waar ik aan moet denken? Alvast bedankt!
 
Verdere instructie: zie boven...... (bericht #5)


Handig is om, na de installatie van het chipset, de rest van de drivers (geluid, lan, etc.) ook van die plek te pakken en te installeren... dan weet je zeker dat je de juiste hebt.......
 
Bedankt voor al je hulp!
Maar helaas kan ik niks downloaden vanaf de Asus site. Ik heb van alles al geprobeerd, maar hij zegt dat de map niet geopend kan worden of dat er fout is. Maar ik kan niet zo goed zeggen waarom.
Heb je tips voor mij wat ik nu kan doen?
 
Vreemd... heb jouw bestand zojuist even gedownload....

In het downloadscherm op de Asus site moet je, bij downloadlocatie, kiezen voor "Global" en niet "Global (DLM)" ... in dat laatste geval blijft ie drammen om een downloadmanager.... en loopt de boel vast...
De site is op dit moment wat sloom......

Kies daarna voor "opslaan" en voer het .exe bestand vervolgens uit.......
 
Hij doet het!!
heel erg bedankt, blij dat er dit soort forums bestaan :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan