Geluidskaart wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

JKoornneef

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2010
Allereerst wil ik even melden dat ik werkelijk álles geprobeerd heb (alle fora afgespeurd), maar ik kan nergens mijn specifieke probleem vinden. Ik zie wel dat meerdere mensen worstelen met het feit dat hun geluidskaart plotseling niet meer herkend wordt.

Afgelopen week ben ik verhuisd en ik sloot mijn computer hier weer aan. Plotseling deed mijn geluid het niet. In eerste instantie ging ik zoek naar drivers, maar al snel bleek dat hij heel mijn geluidskaart niet meer herkend. Hij probeert namelijk via 'multimedia- en audiocontroller' de daadwerkelijke hardware te installeren, maar dat lukt niet. Een veelgenoemde oplossing is het installeren van de drivers, maar deze vind ik praktisch onvindbaar of worden automatisch geweigerd.

Via AIDA32 ben ik erachter gekomen dat ik 2 apparaten heb als het gaat om PCI Audio:

- Creative EMU10K2 Audigy Audio Processor PCI

en

- Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller PCI

Mijn computer is een DELL DIMENSION 8300 en ik draai een Windows XP Home Edition.

Verder is mijn moederbordnaam: Dell Computer Corporation Dimension 8300 en moederbord chipset: Intel Canterwood i875P.

Kan iemand mij per stap uitleggen wat ik hier tegen kan doen? Ik heb niet het idee dat mijn geluidskaart kapot is (hij deed het voor de verhuizing nog gewoon), maar op de een of andere manier moet hij opnieuw geïnstalleerd worden. Maar hoe en wat eerst?

Alvast bedankt voor alle hulp.

Mvg,

Justin

Ik ben hier niet de sterkste in, maar waarschijnlijk doel je op drivers voor mijn moederbord? Oftewel, drivers voor chipset Intel Canterwood i875P? Ik heb mij rot gezocht op de websites van Intel, maar zag al snel door de bomen het bos niet meer. Waarschijnlijk heb ik dit dus nog niet gedaan. Waar zou ik deze drivers kunnen vinden?

Je moet al je drivers ook gewoon downloaden vanaf de site van Dell!!!

'Gewoon' bij Dell? Dat wist ik niet. Even zitten kijken op de website van Dell, mijn computer ingevoerd (Dimension 8300) en geprobeerd de drivers voor de chipset - Intel Chipset Software Installation Utility - te downloaden.

Dat leek te lukken (ook al gaf die nog een fout dat ik het bestand iKelner.exe / iKelper.exe - weet niet meer precies - niet op mijn computer had staan en daardoor niet door kon gaan). Toen gewoon 'setup.exe' gedraaid en geïnstalleerd. Opnieuw opgestart.. maar nog niets veranderd. Hij begint ook gelijk bij het opstarten van de computer te klagen dat hij nieuwe hardware zoekt voor mijn 'multimedia-audio controller' en soms ook voor mijn 'pci-apparatuur'.

Iemand nog een idee? Snap er niks van.

Klopt wel....

na de chipset drivers dus de andere drivers van de Dell site voor jouw pc downloaden en installeren

Alle drivers? Dat zijn er nl. 78.

Of alleen een bepaalde categorie, zoals 'Audio'?

Zit nu op mijn werk, dus kan dit pas vanmiddag uitvoeren, maar is alvast handig om te weten.

Je moet alle drivers installeren van de hardware waarbij in Apparaatbeheer een geel uitroepteken of vraagteken staat

Geprobeerd de drivers van de website van Dell te downloaden, maar de drivers van Audio zijn een dode link.

Dit is frustrerend. Is er een andere manier? Of een andere website waar ik - gratis - deze drivers vanaf kan halen?

Besef mij net, hè, is het niet veel handiger om gewoon de geluidskaart te vervangen? Oude geluidskaart verwijderen, kast openschroeven en een nieuwe plaatsen? Dan zou alles gelijk moeten werken, toch?

Ik heb dit probleem ook.
Ik heb een Creative Sound Blaster X-Fi Extreme Audio kaart.
Een aantal vrienden hebben deze kaart ook en zij hebben hem geinstalleerd en daarbij werkt hij prima.
Nu heb ik hier thuis twee pc's staan, en ook een andere vriend heeft thuis een pc staan waarop diezelfde kaart niet herkend wordt.
Ik vind dit dan ook best wel vreemd omdat de cd die ervoor gebruikt is bij diegene waarbij hij prima werkt, bij ons dus niet de functies geeft die bij die anderen wel zijn.
Wanneer we drivers van internet halen en die installeren wordt de kaart ineens wel herkend, maar is maar een deel van de mogelijkheden van de kaart zichtbaar en missen er een heleboel functies.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe dit kan of wat ik hieraan kan doen?
een aantal gegevens van mijn pc:
Asus M4A88TD-V EVO/USB3 Moederbord
AMD 880G Chipset
AMD Phenom II X4 945e @ 3000MHz Processor
NVidia GeForce 9600GT Videokaart
4gb RAM geheugen
Windows 7 64bits

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan