geluidskaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

dombo32

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2003
hoi,
Ik heb mijn pc geformateerd maar ik heb geen schijfje voor de geluidskaart te installeren.
Ik weet niet welke geluidskaart erin zit is een onboard.

Ik hoop dat iemand me kan helpen ik ben radeloos:(

gr dombo32

ik ga even kijken ben benieuwd en bedankt voor je snelle reactie.

gr dombo32

Onboard, dan staat de driver op de cdrom van je moederbord.

Dan toch maar even met dat progje kijken. Als je de naam weet (mogelijk iets van AC97....... ???) Plaats de naam dan maar even hier, dan helpen we je wel met een drivertje.

Heb je Windows XP ?

staat wel iets van c-media ac97 audio device maar er staat ook dat dit apparaat niet start(code10).

ik hoop dat je hier iets aan hebt.

gr dombo32

Weet je hoe je in het bios komt ?
Bij veel pc's is dat tijdens de allereerste biosboodschappen -in het zwarte opstartscherm- herhaaldelijk drukken op een van de volgende toetsen:

DEL
F1
ESC

Als je in het bios bent, zoek dan eens in -een van de schermen- naar een kreet als :
SOUND
SOUND ON BOARD
SOUNDCHIP
AC97
of een woord / woorden van dergelijke strekking.

Wat staat daar dan achter ? -> Enabled of Disabled ?
Als er Disabled staat, verander dat dan eens in Enabled.

Verlaat het bios d.m.v. -veelal de- F10 toets -> verlaat bios en bewaar instellingen en laat de machine doorstarten. Probleem opgelost ?

Pas op dat je verder geen instellingen verandert in het bios. Heb je per ongeluk wat veranderd of twijfel je, druk dan op Esc-toets en verlaat het bios ZONDER de nieuwe instellingen te bwaren.
Doe het daarna nog een keer en verander alleen het woord Disabled in Enabled achter het geluidsgebeuren
(voor zover daar Disabled staat.....)

Suc6!

Laatst bewerkt:
........ en mocht in het bios de geluidschip reeds Enabled zijn, dan kun je nog proberen om gewoon binnen Windows, in apparaatbeheer, rechts te klikken op de geluidskaart en vervolgens te kiezen voor "installatie ongedaan maken".
Na een nieuwe opstart van de machine kan je verwachten dat de kaart (ic. chip) opnieuw wordt geinstalleerd. Mocht de pc dan om een CD of driver vragen en je weet 'm niet te vinden, plaats dan nog maar even een berichtje.

Laatst bewerkt:
......er schiet mij nog iets te binnen. Mocht onverhoopt tijdens de nieuwe installatie van Windows de drivers WEL zijn geinstalleerd, dan kan het nog zijn dat bepaalde sounddrivers van Windows zelf niet of niet goed zijn geinstalleerd.

Als de meer eenvoudige oplossingen (zie vorige berichten) geen soelaas bieden, dan kan je de installatie -wederom in apparaatbeheer- van ALLE "dingen" bij geluid ongedaan maken. (Staat er bij een van de "dingen" in het mapje geluid een uitroepteken en / of een cirkel met een kruis erin? Zo ja, dan kun je ook nog proberen om alleen DAT item te deinstalleren en daarna de machine opnieuw op te starten)

Als de machine daarna opnieuw wordt opgestart, begint Windows om de WindowsCD te "gillen". Stop die dan in de machine en laat Windows eens zijn gang gaan.

Hier vind je een hele "batterij" aan C-media AC97 drivers.

Je kunt voorlopig even vooruit met "huiswerk" lijkt mij ;) :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan