• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gem. per week

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tjico30

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2001
in bijgesloten voorbeeld heb ik per dag een aantal picks aangeven voor printer,computers monitoren en muizen.in rij 10 de totalen per dag.In rij 11 de gebruikte manuren per dag.rij 12 is het aantal picks per manuur per persoon.
Nu ben ik opzoek naar een manier om automatisch (liefst met een functie) laten bereken wat het gemiddelde aantal picks per week is.dit moet in het gele deel worden geplaatst de getallen ervoor zijn de weeknummers.
Deze sheet heeft nog maar twee weken data ,maar uiteindelijk komt het aantal weken op 52.

Wie helpt mij ?

Bedankt

Bijlagen

Of in B16 deze:
Code:
=SOM.ALS(B$3:M$3;A16;B$10:G$10)/6
deze kan je doortrekken naar beneden. Wel zorgen dat wanneer je meer dan 2 weken hebt, je de M-etjes veranderd in .....

edit: die G$10 had ik bedoeld als M$10.

Laatst bewerkt:
Wat nou als 1 van de dagen niet wordt gewerkt.
Dan deelt hij toch door 6 en krijg ik een vertekend beeld.
ik begrijp dat ik het dan handmatig kan veranderen maar dat wil ik niet.
Hij moet de aantallen delen door het aantal werkelijk opgeteld ,bij een eventueel "0"moet hij deze ook niet meenemen met zijn deling

=som.als(b$3:m$3;a16;b$10:m$10)/aantal.als($b$3:$m$3;a16)

,bij een eventueel "0"moet hij deze ook niet meenemen met zijn deling

Om ook met deze restrictie rekening te houden : Zie hierbij

(Opgelet matrix-formule !)

Laatst bewerkt:
Mooie formule maar dit is niet het aantal "picks per week" maar "totaal gepickt".Op deze manier worden de totalen nog steeds door 6 dagen gedeeld ook als er een dag niet is gewerkt.Als er een dag niet wordt gewordt moet die ook niet gebruikt worden in de deling anders klopt het niet.

Klopt niet wat je beweert.
Er wordt wel degelijk het gemiddelde van de betrokken week berekend, rekening houdend met het aantal gewerkte dagen (waar een totaal werd ingevuld).
In het bestandje (waar ik een paar totalen in "totaal gepict") heb gewist om het te demonstreren) zie je trouwens in :
week 2 : gemiddelde van 3393 en 3043 over 2 dagen =3218
week 3 : gemiddelde van 3609,3065,3585,2840,2537 over 5 dagen : =3127.2
Wanneer in "manuren gebruikt" 0 staat, waar geen rekening mee moet gehouden worden,is dit slechts een kleine aanpassing van de formule.

Laatst bewerkt:
GiMi,

Als eerste bedankt voor je hulp maar ik zoek het gemiddelde per week per "gem. Aant. Picks/Pers."(lijn 12).Ik heb als voorbeeld twee weken maar dit moet een rapportage worden voor het gehele komende jaar,dus er komt nog een heleboel informatie achteraan.
Dus gemiddelde per week .
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

Post eens een reëel voorbeeld met de nullen waar zij moeten staan en het resultaat dat je verwacht.

GiMi,

Ik ga het proberen,
In het blauw een overzicht van 1 week met daaronder in het paars de gemiddelde aantal picks per per week (zie GEMIDDELDE(B12:G12))(als je nederlandse versie gebruikt).
Wat ik wil is dat deze gemiddelden worden ingevuld in het gele vak achter de juiste week dat in het groene vak staat.
In mijn voorbeeld staan maar twee weken maar dit wordt uiteindelijk natuurlijk tot week 52.
Als er een dag niet wordt gewerkt (bijvoorbeeld hemelvaartsdag) dan moet het gemiddelde door 5 worden gedeeld en niet door 6 omdat je anders een verkeerde uitkomst krijgt (voorbeeld 1000/6=166.66 en 1000/5=200)
Uiteindelijk moet hier een grfiek uitkomen die in het verloop van het jaar de gemiddelden per week laatzien (hoe die grafiek te maken weet ik zelf wel )

Ik hoop dat het duidelijk is.

Bijlagen

GiMi,

In mijn voorbeeld staan maar twee weken maar dit wordt uiteindelijk natuurlijk tot week 52.
.

Hierbij nogmaals jou bestandje nauwelijks gewijzigd. :confused:
Identieke formule werd gebruikt, maar nu over rij12 ipv rij10.
Mijn vorig opmerkingen blijven geldig.
Wis X van de cellen in rij12 (niet gewerkt) en er wordt gedeeld door X dag(en) minder voor die week.

Anderzijds zul je de tabel anders moeten oriënteren als je 52 weken horizontaal wenst te rangschikken. Excel (voor versie 2007) heeft maar 256 kolommen ter beschikking !

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan