Gemiddeld groot (huiselijk)netwerk geeft problemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

darkkiller545

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2008
Beste mede-forumleden,

Ik zit thuis met een redelijk groot home-netwerk en heb er enkele problemen mee.
De opstelling is als volgt:

Telenetmodem => 8-poorts-switch => 3Vaste pc's + telenet digibox + wireless router + 5-poorts-switch.

Wireless router => 4Laptops + wireless printer.

5-poorts-switch => 2Vaste pc's.

Op de wireless router staat DHCP aan om de IP-adressen voor de wireless apparaten toe te kennen, maar de rest krijgt hiervan geen IP-adres, dus hier zit volgens mij al een probleem.

Het probleem is dat ik op 1 van de pc's achter de 5-poorts-switch geen internet-toegang krijg, maar als ik hem als eerste opstart zodat hij als eerste een IP-adres toegekend krijgt hij wel internet-toegang heeft. Maar wanneer er dan andere pc's bijkomen hij inneens geen toegang meer heeft. Nog even, tijdens de tijd dat deze pc internet toegang heeft geraak ik nog steeds niet op internet terwijl de pc die ernaast staat en dus ook op deze switch hangt wel op internet geraakt.

Ik ben ten einde raad en heb al vanalles geprobeert, waarbij een volledige herinstallatie van de pc.

Ik denk dat het te maken heeft met het toekennen van de IP-adressen, omdat dit namelijk gebeurt door telenet voor alle bedrade pc's en er slechts 4 (denk ik) toegewezen ip-adressen zijn in ons abonnement.

Ik hoop er in de toekomst een home server tussen te kunnen plaatsten maar dit is nog niet gerealiseerd.

Graag jullie meningen hierover,

Er ontstaat een zogenaamde 'packet collision' wat inderdaad te maken heeft met de ip adressen. Een switch direct aansluiten op een modem is meestal vragen om problemen aangezien de provider de ip releases limiteert tot (meestal) 1 WAN ip. Het beste is om achter het modem direct een (draadloze-)router te zetten. Hierachter komt je LAN netwerk met al jou apparaten zoals laptops, pc's, printers, game-consoles etc.
Mocht het zo zijn dat de digibox een WAN ip moet hebben om te kunnen werken (wat ik me niet voor kan stellen) dan zou ik de switch laten staan en enkel een router en de digibox erop aansluiten. Achter de router onstaat dan je LAN netwerk.
Natuurlijk met de router een DHCP server draaien maar dan moeten ook alle apparaten (met uitzondering van de digibox) een ip krijgen van de router anders werkt het nog niet.

In aansluiting op Dinux:
Telenet geeft 2 ip-adressen uit (+ nog een ip-adres voor een evt. digibox). Je hebt dus (voor je pc's/routers etc.) maar 2 ip-adressen beschikbaar.
Dus eerste pijnpunt zit in: Telenetmodem => 8-poorts-switch => 3Vaste pc's + telenet digibox + wireless router + 5-poorts-switch.
Zal omgebouwd moeten worden naar:
Telenetmodem => 5-poorts switch => telenet digibox + wireless router (+ evt. 1 vaste pc).
Wireless router => 8-poorts switch => 4 (of 5) vaste pc's
De laptops kunnen gewoon draadloos blijven verbinden.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zal omgebouwd moeten worden naar:
Telenetmodem => 5-poorts switch => telenet digibox + wireless router (+ evt. 1 vaste pc).
Wireless router => 8-poorts switch => 4 (of 5) vaste pc's

Tijs.

Hier bevind zich namelijk het probleem, ik was zo ver namelijk ookal, maar een andere setup is namelijk niet mogelijk.
De telenetmodem staat op de zolder, en hier is de isolatie blijkbaar zo dik dat ik het signaal er niet door krijg enkel als je er helemaal onder staat krijg je ontvangst dus de wireless router moet blijven waar hij nu staat.

Dus dacht ik er een router bij te plaatsen die ik hier nog liggen heb, namelijk een billion, maar als ik dit doe knippert het lichtje van 10mbit inplaats van dat van 100mbit dus hiermee ga ik het internet enorm vertragen lijkt me en na het proberen van de router geraak ik er nog steeds niet op.

alvast bedankt voor de hulp,
hoor graag meer tips.

Ik snap er niet veel meer van, eerlijk gezegd. Wat ik weet is dat (al dan niet met een switch ertussen) de wireless router verbonden moet worden met de telenetmodem. Of je daar een 5-poorts of 8-poorts switch bij gebruikt doet niet terzaken, maar het aantal aansluitingen dat je erop hebt wel (je kunt niet 5 pc's aansluiten op een 5 poorts switch, maar 4 zou wél kunnen).

Dus dit kan ook:
telenetmodem => 8-poorts switch => telenet digibox + wireless router + 1 vaste pc.
Wireless router => 5-poorts switch => 4 vaste pc's

En op wireless routers zit meestal al een 4 poorts switch. Als ik ervan uit mag gaan dat je inderdaad zo'n draadloze router hebt, kan het volgende ook (dus zonder 5 poorts switch in het geheel):
telenetmodem => 8-poorts switch => telenet digibox + wireless router + 1 vaste pc.
Wireless router => 4 vaste pc's

Etc.

Succes,

Tijs.

Hier bevind zich namelijk het probleem, ik was zo ver namelijk ookal, maar een andere setup is namelijk niet mogelijk.
De telenetmodem staat op de zolder, en hier is de isolatie blijkbaar zo dik dat ik het signaal er niet door krijg enkel als je er helemaal onder staat krijg je ontvangst dus de wireless router moet blijven waar hij nu staat.
Je snapt hopelijk zelf ook wel dat dat niet echt een probleem is aangezien de eerste router niet per se wireless hoeft te zijn. Vanuit daar kun je dus bekabelen of een draad trekken naar een access-point dat wel berijkbaar is overal.

Dus dit kan ook:
Das lelijk dnties. Op die manier heb je dus verschillende ip adressen naar de buitenwereld en kun je niet echt een optimale LAN maken. Ik snap ook het hele idee van 2 ip adressen voor een consument niet...:confused:.

Laatst bewerkt:
@Dinux: Tsja, er zijn allerlei mogelijkheden: Ook dat er (max.) 3 vaste pc's aan de router worden aangesloten en dat op de 4de aansluiting op de router een switch (waar dan weer vaste pc's op aangesloten kunnen worden). In dat geval is er maar 1 publiek ip-adres in gebruik. Dat geldt trouwens ook voor mijn eerste posting, als niet een vaste pc wordt aangesloten op de 5-poorts switch maar alles op de router (of op de 8-poorts switch die daar achter hangt).

Tijs.

Ik snap er niet veel meer van, eerlijk gezegd. Wat ik weet is dat (al dan niet met een switch ertussen) de wireless router verbonden moet worden met de telenetmodem. Of je daar een 5-poorts of 8-poorts switch bij gebruikt doet niet terzaken, maar het aantal aansluitingen dat je erop hebt wel (je kunt niet 5 pc's aansluiten op een 5 poorts switch, maar 4 zou wél kunnen).

Dus dit kan ook:

En op wireless routers zit meestal al een 4 poorts switch. Als ik ervan uit mag gaan dat je inderdaad zo'n draadloze router hebt, kan het volgende ook (dus zonder 5 poorts switch in het geheel):
Wireless router => 4 vaste pc's

Etc.

Succes,

Tijs.

Ik weet wat je bedoelt maar hier is het niet mogelijk omdat ik, zoals in vorige post vermeldt, met het draadloos netwerk niet door de isolatie geraak, dus zonder de aanschaf van extra apparatuur, namelijk een router, is dit niet optelossen?

Het ging mij er nu voornamelijk over of het mogelijk was om een netwerk verbinding te creëren op die ene pc met de huidige configuratie.

Alvast bedankt,
Hier mag een slotje op, ik los dit zelf wel verder op.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan