Roeland035
Gebruiker
- Lid geworden
- 30 mrt 2015
Beste forumleden,
Voor mijn werk heb ik voor elk artikel de optimale ordergrootte berekend. Helaas heb je in de realiteit ook een besteleenheid waar je rekening mee moet houden. (Indien de besteleenheid 3 is, dan kan er alleen maar per 3 besteld worden, dus 3, 6, 9, 12 etc.)
Ik heb nu een formule nodig die mijn ordergrootte hierop aanpast.
Stel dat de ordergrootte 7 is en de besteleenheid 3, dan moet de nieuwe ordergrootte 6 worden.
Hieronder staan nog meer voorbeelden:
- Besteleenheid 1 met een ordergrootte van 4 = nieuwe ordergrootte van 4.
- Besteleenheid 3 met een ordergrootte van 6 = nieuwe ordergrootte van 6.
- Besteleenheid 3 met een ordergrootte van 7 = nieuwe ordergrootte van 6.
- Besteleenheid 3 met een ordergrootte van 8 = nieuwe ordergrootte van 6.
- Besteleenheid 12 met een ordergrootte van 5 = nieuwe ordergrootte van 12.
- Besteleenheid 12 met een ordergrootte van 3 = nieuwe ordergrootte van 12.
De besteleenheid staat in kolom E.
De ordergrootte staat in kolom O.
De nieuwe ordergrootte moet komen in kolom N.
De formule moet dus de ordergrootte afronden naar beneden indien de ordergrootte hoger is dan de besteleenheid, maar de formule moet er ook rekening mee houden dat de besteleenheid groter kan zijn indien de ordergrootte bijvoorbeeld 12 is en de besteleenheid 4. Dan moet hij niet naar 4 gaan afronden, maar dan moet hij 12 blijven.
Ik zit er al een tijdje mee om op de juiste formule te komen, maar ik loop steeds vast.
Iemand ideeën?
Alvast bedankt!
Voor mijn werk heb ik voor elk artikel de optimale ordergrootte berekend. Helaas heb je in de realiteit ook een besteleenheid waar je rekening mee moet houden. (Indien de besteleenheid 3 is, dan kan er alleen maar per 3 besteld worden, dus 3, 6, 9, 12 etc.)
Ik heb nu een formule nodig die mijn ordergrootte hierop aanpast.
Stel dat de ordergrootte 7 is en de besteleenheid 3, dan moet de nieuwe ordergrootte 6 worden.
Hieronder staan nog meer voorbeelden:
- Besteleenheid 1 met een ordergrootte van 4 = nieuwe ordergrootte van 4.
- Besteleenheid 3 met een ordergrootte van 6 = nieuwe ordergrootte van 6.
- Besteleenheid 3 met een ordergrootte van 7 = nieuwe ordergrootte van 6.
- Besteleenheid 3 met een ordergrootte van 8 = nieuwe ordergrootte van 6.
- Besteleenheid 12 met een ordergrootte van 5 = nieuwe ordergrootte van 12.
- Besteleenheid 12 met een ordergrootte van 3 = nieuwe ordergrootte van 12.
De besteleenheid staat in kolom E.
De ordergrootte staat in kolom O.
De nieuwe ordergrootte moet komen in kolom N.
De formule moet dus de ordergrootte afronden naar beneden indien de ordergrootte hoger is dan de besteleenheid, maar de formule moet er ook rekening mee houden dat de besteleenheid groter kan zijn indien de ordergrootte bijvoorbeeld 12 is en de besteleenheid 4. Dan moet hij niet naar 4 gaan afronden, maar dan moet hij 12 blijven.
Ik zit er al een tijdje mee om op de juiste formule te komen, maar ik loop steeds vast.
Iemand ideeën?
Alvast bedankt!