• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde a.h.v. kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartvo85

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2008
Beste excel kenner.
Ik wil even opmerken dat ik hier altijd zeer snel geholpen wordt! mijn dank daarvoor is groot.
Ik heb een vraag (zie bijlage)

Ik wil een go/nogo beslissing maken.
Ik heb een bepaalde opbrengst. Om aan deze opbrengst te komen zitten een aantal risico's vast. Deze risico's zijn te beoordelen in Laag, midden, hoog.
Er zijn 5 risico's. Mijn vraag is. Hoe kan ik een gemiddeld risico berekenen en deze vergelijke met de winst.
DUS: bij een laag risico volsta ik met een winst van 25.000 euro. bij een gemiddeld risico volstaat een winst van 25.000-50.000 euro. en bij een hoog risico moet er minimaal 50.000 euro winst gemaakt worden.
Welke formule heb ik hiervoor nodig.

Zie bijlage voor meer helderheid!
Thanks alvast voor jullie antwoord.

Groeten,
Bart

Bijlagen

Dus je wilt een formule voor D16?

Het benoemd bereik met de risico's refereert trouwens aan een ander bestand, de validatie doet het niet.

Beste Wigi.
Dank voor je antwoord.
Ik wil eigenlijk en formule in D16 EN in D 23
D23 heeft dan te maken met de risico t.o.v. de winst die wordt gemaakt.

Het klopt dat het uit een ander bestand kwam. maar dat is dan niet echt van toepassing of wel?

Wat zijn de mogelijke risico's?

Veronderstel je kardinaliteit? Anders ga je niet echt een zinvol gemiddelde berekenen, volgens mij.

Beste excel kenner.
Ik wil even opmerken dat ik hier altijd zeer snel geholpen wordt! mijn dank daarvoor is groot.
Ik heb een vraag (zie bijlage)

Ik wil een go/nogo beslissing maken.
Ik heb een bepaalde opbrengst. Om aan deze opbrengst te komen zitten een aantal risico's vast. Deze risico's zijn te beoordelen in Laag, midden, hoog.
Er zijn 5 risico's. Mijn vraag is. Hoe kan ik een gemiddeld risico berekenen en deze vergelijke met de winst.
DUS: bij een laag risico volsta ik met een winst van 25.000 euro. bij een gemiddeld risico volstaat een winst van 25.000-50.000 euro. en bij een hoog risico moet er minimaal 50.000 euro winst gemaakt worden.
Welke formule heb ik hiervoor nodig.

Zie bijlage voor meer helderheid!
Thanks alvast voor jullie antwoord.

Groeten,
Bart

Wegen alle risico's even zwaar ?
Ik kan mij ook voorstellen dat de kans voor het ene risico groter is dan het andere.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Wigi.
achter het risico kan uit hoog/midden/laag gekozen worden.
Als je 5 risico's hebt wil ik graag de gemiddelde risicograad weten. bij 5 keer het zelfde is dat makkelijk, maar bij 2 hoog, 2laag en 1 midden, moet er ook een gem. van midden uitkomen. bij 3 hoog, 1 laag en 2 midden, moet het gemiddelde hoog worden. etc.

Vervolgens wil ik dat gemiddelde linken aan de winst. Dus bij een gemiddeld risico laag, kan volstaan worden met 0 tot 25.000 winst. etc...

Is dit duidelijk genoeg? Thanks

ps. wat is kardinaliteit? :o

Beste Roncancio.
Op dit moment wel.
Anders wordt het denk ik TE ingewikkeld of niet?
Ik heb momenteel nog geen inzicht hoe zwaar de verschillende risico's wegen...

groeten,
Bart

Je gaat getallen toekennen aan Hoog, Midden, Laag.

Is de verhouding Hoog / Midden hetzelfde als de verhouding Midden / Laag? Bvb. 4 - 2 - 1 of 2 - 1 - 0,5 ?

Of zijn de verschillen constant, en niet de verhoudingen? Bv. 3 - 2 - 1.

Met een paar ALS functies of met VERT.ZOEKEN kan je naast het gekozen risico het juiste getal zetten. Daarvan het gemiddelde nemen, afronden, en dan kijken welk risico er daarmee overeenkomt.

Wigi

Wigi.
Dat is een optie.
alles is gelijk.
Ik zou kiezen voor 3-2-1.
Maar hoe kan ik dit toepassen in een ALS-functie??? snap daar niets van en is ook nog eens engelstalig hier :(

thanks

Dank,
het vreemde is alleen dat het niet werkt als ik dat zelf ga doen.
Zie bestand...en ik heb het woord "als" in "if" veranderd.....(zie bijlage)

thanks

Bijlagen

Dank,
het vreemde is alleen dat het niet werkt als ik dat zelf ga doen.
Zie bestand...en ik heb het woord "als" in "if" veranderd.....(zie bijlage)

thanks

In de Engelse versie moet je de komma ipv de puntkomma gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Waarschijnlijk moeten die ; vervangen worden door , als scheidingsteken in formules.

En euh... een Excel handboek kan wonderen doen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan