• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

vdbr

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
2
Goedemiddag,

voor 1 tabblad werkt mijn formule wel.

=ALS(U7>0;GEMIDDELDE.ALS('Week 1'!$B$7:$B$150;B7;'Week 1'!$S$7:$S$150);"")

maar ik moet deze formule voor alle 52 weken bij elkaar doen.

De volgende dingen werken allemaal niet

Code:
=ALS(U7>0;GEMIDDELDE.ALS('Week 1':'Week 2'!$B$7:$B$150;B7;'Week 1'Week 2'!$S$7:$S$150);"")
=ALS(U7>0;GEMIDDELDE.ALS('Week 1'!$B$7:$B$150+'Week 2'!$B$7:$B$150;B7;'Week 1'!$S$7:$S$150+'Week 2'!$S$7:$S$150);"")
=ALS(U7>0;GEMIDDELDE.ALS(('Week 1'!$B$7:$B$150;'Week 2'!$B$7:$B$150);B7;('Week 1'!$S$7:$S$150;'Week 12'!$S$7:$S$150));"")

Er staat hier nu week 2, maar uiteindelijk moet het week 52 worden. De weken zijn de tabbladen.

Heeft iemand een idee hoe het wel zou kunnen werken?

Ik heb al gezocht door het forum, maar niets gevonden.

Alvast bedankt!

VDBR
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom niet alle gegevens op 1 werkblad gezet.

Daarna kun je deze gegevens eenvoudig bewerken.
 
VDBR,
Gemiddelde.als werkt niet met drie dimensionale formules. Dus dat zal niet gaan werken.
Handiger is dan om een totaal per week te berekenen (Som()).
En een totaal van het aantal ingevulde cellen (AantalArg())
Deze laten optellen op het tabblad en dan op elkaar te delen voor een daggemiddelde over 52 weken.
Veel succes
 
Code:
=GEMIDDELDE(SOMPRODUCT(--(week1!$B$4:$B$19=B4);week1!$C$4:$C$19;week1!$D$4:$D$19)/SOMPRODUCT(--(week1!$B$4:$B$19=B4);week1!$D$4:$D$19);SOMPRODUCT(--(week2!$B$4:$B$19=B4);week2!$C$4:$C$19;week2!$D$4:$D$19)/SOMPRODUCT(--(week2!$B$4:$B$19=B4);week2!$D$4:$D$19);SOMPRODUCT(--(week3!$B$4:$B$19=B4);week3!$C$4:$C$19;week3!$D$4:$D$19)/SOMPRODUCT(--(week3!$B$4:$B$19=B4);week3!$D$4:$D$19))

Dit is het antwoord wat ik gevonden heb (voor de volgende met deze vraag). Dit zijn met andere rijen, maar zo is het wel mogelijk. De formule wordt alleen een beetje lang.

Bedankt voor de hulp
(@oeldere, dat was de vraag niet)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@vdbr[
CODE](@oeldere, dat was de vraag niet) [/CODE]

Ik weet dat dit de vraag niet is, maar soms wordt je met een andere denkrichting beter geholpen.

1) De formule wordt met 52 weken erg onoverzichtelijk en foutgevoelig.

2) Waarschijnlijk zal dit ook nogal wat rekenwerk (en dus tijd) vragen.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.
 
VDBR,

Het antwoord dat je gevonden heeft is natuurlijk mooi maar wel een draak van een
formule qua onderhoud en foutgevoeligheid.
Ik heb nog even nagedacht en meen dat als Excel het niet kan, je het zelf moet bouwen.
Ik heb dan ook een functie geschreven in VBA waarbij de je gemiddelden kan berekenen
op drie dimensionale ranges.

Ik voeg een voorbeeld toe, de functie wordt uitgebreid beschreven in het bestand zelf.

Veel succes.

Bekijk bijlage TestVBAGemiddelde3D.xls
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan