• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen als de voorwaarde een datum is

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sfinxie

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2012
Beste excellers,

Ik ben op zoek naar een formule die het gemiddelde uitrekent van een aantal waarden in kolom B als de datum in kolom A in een bepaalde maand valt.
Het beste is misschien maar om gewoon het voorbeeldbestand te bekijken, waarin ik nog wat verdere uitleg geef.
Volgens mij moet dat niet moeilijk zijn, maar ik kom er simpelweg niet op.

Bijlagen

Hoi,
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($A$1:$A$17)=RIJ()-7)*($B$1:$B$17))/SOMPRODUCT((N(MAAND($A$1:$A$17)=RIJ()-7)))

Helaas, bovenstaande krijg ik niet werkend.
Ik heb de bereiken aangepast aan mijn originele bestand en krijg dan de volgende formule:

Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($A$4:$A$500)=RIJ()-7)*($H$4:$H$500))/SOMPRODUCT((N(MAAND($A$4:$A$500)=RIJ()-7)))

De uitkomst is dan #WAARDE!
Wat gaat er fout?

Dan moet je de rij()-7 aanpassen.

Ik heb geprobeerd om er in het voorbeeldbestand achter te komen waar die -7 naar verwijst, maar ik kom er niet achter.
Kortom, ik begrijp het niet.

In je voorbeeldbestand moest de formule in rij 8 komen.
=RIJ()-7 geeft aan: 8 min 7 = 1 → januari
Doorvoeren naar onderen geeft.
formule in rij 9.
=RIJ()-7 geeft aan: 9 min 7 = 2 → februari.

enz.

Oke, dat begrijp ik.
In het originele bestand komt de formule voor januari op rij 35. Ik moet dan dus -34 doen, zoals ik het begrijp.
Dat werkt inderdaad, zoals in bijgaand voorbeeldbestand 2 te zien is.
Let niet op de maanden Maart t/m Juli. Die fout snap ik, aangezien er voor die maanden nog geen invoer is.
Waar ik echter tegenaan loop is het feit dat de bereiken exact benoemd moeten worden.
Bij de maanden Januari en Februari heb ik die exact op 170 gezet, aangezien er t/m die rij gegevens zijn.
Zet ik het bereik echter groter, bijv. tot 500, zodat degenen die er mee moeten werken voorlopig voort kunnen, dan werkt het niet. Zie de maanden Augustus t/m December.
Is hier nog wat aan te doen?

Bijlagen

Dat is inderdaad een optie, maar daarmee is het probleem van de bereiken niet verholpen, zoals ik noemde in bericht #7

Matrixformule.
Code:
=SOM(ALS(MAAND($A$4:$A$500)=RIJ()-34;$H$4:$H$500;0))/SOM(ALS(MAAND($A$4:$A$500)=RIJ()-34*($A$4:$A$500>0);1;0))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan