• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde berekenen met meerdere voorwaarden

• Onderwerp starter Onderwerp starter aeec
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

aeec

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2010
Hallo,

In de vorige versies kon je zonder problemen een gemiddelde bereken met meerdere voorwaarden via de funtie Dbgemiddelde. In Office 2010 bestaat deze functie niet en blijkbaar moet je deze oplossen via gemiddelden.als. In bijlage vind je mijn poging maar het resultaat werkt niet. De functie sommen.als lukt blijkbaar wel. Iemand enig idee?

Alvast hartelijke dank

Bekijk bijlage gemiddelden met voorwaarden.xlsx

Werkt altijd:
Code:
=SOM.ALS(D1:D13;A16;E1:E13)/AANTAL.ALS(D1:D13;A16)
Hetzelfde resultaat in 2010 met
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(D1:D13;A16;E1:E13)

Deze functie ken ik maar dit werkt echter maar op 1 voorwaarde en de 2 voorwaarden in cel A16 en in A17 moeten voldaan zijn. Maw woorden wens ik de gemiddelde omzet te berekenen van regio noord en zuid tesamen.

Laatst bewerkt:
Als je het Excel document opent zie je dat ik gemiddelden.als heb gebruikt (d18).
In de vorige versie kon je dit oplossen met dbgemiddelde(A1:G13;E1;A16:A17).
Zolang je bij gemiddelden.als 2 voorwaarden gebruikt met een criteria uit 2 verschillende gebieden bv regio noord categorie diensten dan lukt het. Probeer nu maar eens regio noord en regio zuid. Dan niet meer

Gemiddelden.als krijg ik ook even niet aan de praat. Overigens,
Code:
=ALS(SOMMEN.ALS(E2:E13;D2:D13;A16:A17)=0;"Deze regio komt niet voor";SOMMEN.ALS(E2:E13;D2:D13;A16:A17))
telt alleen zuid en geeft dus een verkeerd beeld van het totaal. Met
Code:
=SOM(SOM.ALS(D2:D13;A16;E2:E13);SOM.ALS(D2:D13;A17;E2:E13))
krijg je wel het juiste getal.

Voor het gemiddelde heb ik de vertrouwde formule van stal gehaald:
Code:
=SOM(SOM.ALS(D2:D13;A16;E2:E13);SOM.ALS(D2:D13;A17;E2:E13))/SOM(AANTAL.ALS(D2:D13;A16);AANTAL.ALS(D2:D13;A17))
Bij een handmatige controle klopt hij in ieder geval.

Ook mogelijk:
Code:
=SOMPRODUCT((D2:D13=A16)*(E2:E13)+(D2:D13=A17)*(E2:E13))/SOMPRODUCT((D2:D13=A16)+(D2:D13=A17))

Wat verder kijkend concludeer ik dat je met gemiddelden.als geen twee criteria uit één kolom kunt halen, dus het tweede criterium moet een relatie hebben met het eerste. Bijvoorbeeld:
Code:
=GEMIDDELDEN.ALS(E2:E13;D2:D13;"noord";G2:G13;">11500")

Laatst bewerkt:
Goed, dit is nogal een lange formule voor wat vroeger in een fluitje van een cent ging. Het is de bedoeling om met een veranderlijk criteria gebied te werken die ik een naam geef (via functie verschuiving) en enkel op basis van invoer in het criteriagebied dit variabele gebied kan gebruiken als voorwaarde.
Nu zou ik telkens de formule manueel nog moeten gaan aanpassen en daar heb ik niet veel zin.
Alvast al bedankt voor de moeite maar ik ben nog niet echt tevreden.

Gevonden!
Nogmaals de functies overlopen en de nieuwe functie gevonden.
DBGEMIDDELDE is nu DGEMIDDELDE
DBSOM is nu DSOM

Leuk dat je ook even terugmeldt. Uit je voorbeeld toch nog een waarschuwing: controleer de resultaten ook nog even op een andere manier, want er zat een fout in.

Voor de volledigheid:
Code:
=DGEMIDDELDE(A1:G13;E1;A15:A17)
en
Code:
=DSOM(A1:G13;E1;A15:A17)
en
Code:
=DHAAL(A1:G13;C1;A15:B16)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.