• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen op basis van 2 voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

WVR132

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2017
Berichten
10
Hallo vrienden,

Ik heb jullie hulp nodig.
Ik heb een lijst met data (KOLOM A) en In kolom B staan waardes. Nu wil ik het gemiddelde uitrekenen van de waardes in kolom B op basis van het maand nummer van kolom A maar zonder de 0.
Ik wil namelijk het gemiddelde uitrekenen als er daadwerkelijk iets is verkocht.

De formules die ik tot nu toe heb gebruikt:
=GEMIDDELDE.ALS(B2:B25; "<>0") Werkt wel maar is zonder de voorwaarde van de maand

{=GEMIDDELDE(ALS(MAAND($A$2:$A$400)=2;($B$2:$B$400)))} Werkt wel maar is zonder de voorwaarde "0" Dit is dus een matrix.
Volgens mij moet ik ook een matrix formule gebruiken omdat ik meerdere voorwaarde gebruikt (datum en >0)

In de bijlage heb ik een voorbeeld. Let wel dat de kolommen A en B in een ander tab komen te staan dan het overzicht. Dit is alleen een voorbeeld.
Ik wil dus eigenlijk de 2 formules samen voegen maar ik kom er niet meer uit.:(
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Bekijk bijlage Gemiddelde maand verkoop.xlsx
 
kijk eens naar gemiddeldeN.als
 
Met gemiddelden.als had ik ook al zitten experimenteren.

En ook de oplossing van Gerard had ik al gebruikt.
Bedankt voor jullie reacties. :thumb:

Het is alleen niet precies wat ik zoek. De oplossing van Gerard is een zeer werkzame oplossing maar ik wilde zonder een extra kolom de formule maken. De kolom C wilde ik dus vervangen met de functie MAAND. maar dit werkt niet helaas. Misschien wil ik iets dat niet kan.
 
In G2:

Code:
=AVERAGEIFS($B$2:$B$184;$A$2:$A$184;">="&DATE(2017;E2;1);$A$2:$A$184;"<="& EOMONTH(DATE(2017;E2;1);0);$B$2:$B$184;"<>"&0)

nl:
Code:
=GEMIDDELDEN.ALS($B$2:$B$184;$A$2:$A$184;">="&DATUM(2017;E2;1);$A$2:$A$184;"<="& LAATSTE.DAG(DATUM(2017;E2;1);0);$B$2:$B$184;"<>"&0)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Eric,

Dit is hem!
Ik ga het even uitpluizen.:thumb::thumb:

Echt super bedankt! ik kan weer verder.

Groet,
Wouter
 
Hoi Eric,

Nogmaals bedankt voor je hulp.
Ik heb de formule in gebruik en hij werkt helemaal top.

Nu wil ik natuurlijk ook begrijpen wat de formule doet. Ik zie dat je de functie DATUM hebt gebruikt waar je naar de eerste dag en laatste dag zoekt.
Kan jij mij uitleggen waarom dit wel werkt en de functie MAAND niet.
Ik gebruik in andere formules (met name som.als in een matrix) wel de functie MAAND en daar werkt het prima, maar ik kreeg het niet voor elkaar met de gemiddelde.

Alvast bedankt
Gr,
Wouter
 
In jouw kolom A (maand) staan data en geen maanden. Het criterium waar je op zoekt moet dus een datum zijn. (vandaar dat ik van jouw maandnummers data heb gemaakt)
Anders moet je eerst van de data, maanden maken, maar dit betekent of een hulpkolom of een matrix/sumproduct-formule.

zo kan ook:

Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($A$2:$A$184)=E$2)*($B$2:$B$184<>0)*($B$2:$B$184))/SOMPRODUCT((MAAND($A$2:$A$184)=$E$2)*($B$2:$B$184<>0))

maar gemiddelen.als is ervoor gemaakt ;)
 
Hoi Eric,

Dank voor je uitleg. Klinkt heel logisch :)
Ik ben vandaag weer een stukje wijzer geworden.

Groet,
Wouter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan