• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde berekenen over drie tijdvakken...

Status
Niet open voor verdere reacties.

assessor

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2007
(Windows 7 Professional UK & Excel 2013 UK version)

Ik stoei al geruime tijd met dit probleem, het zou niet zo moeilijk moeten zijn maar...

Ik zoek een formule om het gemiddeld aantal vlieguren te bepalen over een periode.
Deze 'totale' periode bestrijkt meerdere periodes met verschillende vlieguur gemiddeldes.

Daar dit moeilijk te verwoorden is heb ik een Excel bestand aangemaakt waarin ik dit beter kan omschrijven.
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

vast dank.

Bijlagen

Hiermee?
Code:
=GEMIDDELDE.ALS($X$1:$X$366;">="&B9;$Y$1:$Y$366)

Engels (gokje):
Code:
=AVERAGEIF($X$1:$X$366,">="&B9,$Y$1:$Y$366)

joost1,
Dank voor het meedenken, 11,53 is echter het gemiddelde over een heel jaar dat is niet wat ik voor ogen heb
Als ik bijv. 11-jan t/m 12 (=93 dagen) neem dan is in deze periode het gemiddelde 13,11, neem ik de zelfde 93 dagen van 04-aug t/m 04-nov dan is de gemiddelde 10,43
dat scheelt al snel een paar dagen.

AlexCEL
Jij zit in de richting waar ik ook naar keek, formule werkt (met ; i.p.v. , ) moet er nog even heel goed naar kijken...

Daar heb ik wel iedere keer dat vluchtperiodes en gemiddeldes wijzigen een nieuwe "tijdbalk" voor nodig.
Mocht je hier een snelle oplossing voor hebben houd ik mij aanbevolen.
Ben dit nu met een "do while loop " aan het proberen...

beiden hartelijk dank zover...

@assessor,
je moet wel wat meer duidelijkheid verschaffen.
Om het daggemiddelde in E12 te berekenen, naar welke periode moet dan gekeken worden?

zapatr,

Dat is afhankelijk van de datum die in cel B9 -en de beschikbare uren die in cel B12 wordt ingevoerd.

Voorbeeld. (zie bijlage in eerste bericht)
startend op datum "B9"
bij een gemiddeld aantal vlieguren per dag van "E12"
hoeveel dagen "G12" of tot wanneer "I12"
kan ik nog doorviegen als ik nog "B12" vlieguren heb

Ik hoop dat dit het probleem wat helderder maakt?

Laatst bewerkt:
Als je, uitgaande van de gegevens in B2:I5 het gemiddelde aantal uren per dag berekent, dan is dat 11,6 uur, als volgt berekend en afgerond op 1 decimaal (let op: invoeren via Ctrl-Shift-Enter): =SOM(E3:E5*I3:I5/SOM(E3:E5)).
Het gaat dan om 4243 uren in een jaar, nl. (invoeren via Ctrl-Shift-Enter): =SOM(E3:E5*I3:I5) .
Jij hebt 4500 uren ter beschikking, dus meer dan een jaar. Zonder wat te berekenen kun je er dan al van uitgaan dat jouw gemiddelde zeer weinig zal afwijken van het (standaard?-) gemiddelde van 11,6 uur.
Als je het precies uitrekent komt jouw gemiddelde (eveneens afgerond op 1 decimaal) op 11,5 uur per dag (met als einddatum 26 aug. 2017). Dat éentiende verschil is toch nauwelijks de moeite om uit te rekenen? Dus waarom niet uitgaan van dat standaardgemiddelde van 11,5 uur? Als je daarvan uitgaat, kun je in B16 gebruiken (met die cel ingesteld als "Datum"): =B9+(B12/11,6) .

@zapatr

4500 uur wat ik als voorbeeld heb genomen is inderdaad minder illustratief

Maar neem een periode van 1290 uur die ingaan op 1 januari en daartegenover dezelfde periode als deze op 1 april ingaat.
Je ziet dat het dan al gauw dagen kan schelen en... je wilt hierin nog geen uur over tijd zijn.

Overigens, deze cycli wijzigen regelmatig, dus de verschillen kunnen behoorlijk oplopen.
Uren is maar een van de zaken waarnaar in deze cyclus gekeken wordt, formule blijft echter hetzelfde.
Het streven is dus dit zo nauwkeurig mogelijk te berekenen.

Laatst bewerkt:
Ben er inmiddels achter dat ik er zo niet ga komen, denkfoutje,
Dank aan allen die hebben willen meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan