• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen over een reeks excl. uitschieters

Status
Niet open voor verdere reacties.

NiekvanMeer

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2013
Berichten
123
Beste lezers,

Ik ben al een tijdje aan het stoeien met een formule die, zoals de titel al aangeeft, het gemiddelde van een reeks moet berekenen zonder daarin de uitschieters mee te nemen.
Ook heb ik in de reeds opgeloste topics, mijn antwoord niet kunnen vinden helaas.

Het betreft het volgende:
De reeks staat in Q11:Q29
Deze waarden variëren tussen bijvoorbeeld 102 en 104.
Bereken ik hier het gemiddelde uit, dan is dit 103.
Nu is het de bedoeling dat de formule die dit gemiddelde berekend, alle waarden die meer én minder dan 1% van dit gemiddelde afwijken, uit de berekening laat.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk!

Groetjes,
Niek
 
in pure statistiektaal lijkt dit erop alsof je het gemiddelde en de standaarddeviatie van je waarden wilt berekenen en daarna bv alles buiten de range van gemiddelde +- 3* standaarddeviatie wenst uit te sluiten.
Dat gaat dus in 2 stapjes moeten gaan, maar daarvoor is het gemakkelijker als je een voorbeeldje post.
 
in N7 en N8 kan je het aantal maal de standaarddeviatie ingeven onder en boven het gemiddelde en dan krijg je in O10 het gecorrigeerd gemiddelde
Ik geef dit enkel als voorbeeld want ik begreep de berekeningen daar links van niet.
Het is het idee dat telt.
 

Bijlagen

  • test batchgrootte.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 164
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan