• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen van een kolom met meerdere rijen

• Onderwerp starter Onderwerp starter swz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

swz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 nov 2015
Hoi allemaal!

Ik loop nu al enkele dagen vast in excel. Na vele website af te struinen zonder resultaat, hoop ik dat jullie misschien de oplossing weten.

Het gaat om het volgende. Ik heb een dataset in excel waarin honderden bedrijven staan. Echter heeft elk bedrijf meerdere waardes onder elkaar staan. Nu zou ik graag het gemiddelde per bedrijf willen berekenen van deze waardes. Om het wat duidelijker te maken heb ik het volgende geupload als voorbeeld:

Voorbeeld.png

Het mooiste zou dus zijn als er alleen waardes komen te staan in de gele kolommen. Excel moet dus 'begrijpen' dat voor Apple van vier waardes het gemiddelde berekend moet worden en voor HP zes waardes. Is zoiets mogelijk? En zo ja, heeft een van jullie de oplossing? :)

In ieder geval bedankt!!

Groet, Stefan

Beste,

Zoek eens naar uitleg van een draaitabel. Daarmee moet het zeker lukken.

Kijk eens naar deze oplossing met matrixformule:
Om de formule ook voor het laatste bedrijf te laten werken moet je onderaan de dataset een tekst invoeren, in het voorbeeld 'Einde'.
Code:
=ALS(A1="";"";SOM(VERSCHUIVING(B1;;;MIN(ALS([COLOR="#FF0000"]A2:A24[/COLOR]="";"tsh";[COLOR="#FF0000"]RIJ(2:24)[/COLOR]-RIJ()));1)))
Het bereik 2-24 veronderstelt dat na een bedrijfsnaam maximaal 23 - 1 lege cellen volgen. Als dit maximum hoger ligt dien je het bereik aan te passen.

Bijlagen

Beiden super bedankt!

Het is inmiddels gelukt :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan