• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde berekenen zonder 0 over meerdere werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rings

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2008
Hallo,

ik wil het gemiddelde berekenen zonder dat de 0 (nul) meegerekend wordt.
na enig zoekwerk vond ik hier volgende formule voor: =GEMIDDELDE(ALS(F17:F20<>0;F17:F20;""))

zeer handig. (let wel - als je deze wil gebuiken moet je een matrix gebruiken, dus niet enter maar crtl+shift+enter)

Maar,... deze formule werkt niet als je over meerdere werkmappen wil gaan, zoals in onderstaand voorbeeld het gemiddelde van telkens cel C10 van 20 opeenvolgende werkbladen blad1 tot 20.
=+GEMIDDELDE(ALS('blad1:blad20'!C10<>0; 'blad1:blad20'!C10;""))

dat levert dan enkel #VERW! op.

Weet iemand hier een antwoord op? :confused:

Beste Rings ;)

Heb ook eens zitten zoeken en kom het volgende uit.

Code:
=GEMIDDELDE(ALS(Blad1!C10+Blad2!C10+Blad3!C10<>0;GEMIDDELDE(Blad1!C10;Blad2!C10;Blad3!C10);""))

Misschien kan je hier op verder bouwen.

Groetjes danny. :thumb:

Oplossing

Bedankt voor je reacties GiMe en Danny147 ! :thumb:

Het is niet helemaal wat ik zocht, maar het zette me inderdaad wel op weg om verder te zoeken.

Jou oplossing werkt inderdaad Danny, maar is wel omslachtig als je veel werkbladen hebt...

De oplossing van GiMe is niet helemaal wat ik bedoelde - ik zocht het gemiddelde van één cel op meerdere werkbladen (niet het gemiddelde van een kolom).
Maar dit zette me wel aan 't denken ;) en zo lijkt het me nog het meest elegante om al de gegevens te verzamelen op een (hulp)werkblad en daar de gemiddelden te berekenen. Als je binnen een werkblad blijft, werken de formules wel.

Nogmaals hartelijk bedankt - zo zie je maar - door samenwerking kom je er vroeg of laat wel uit ! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan