• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Gemiddelde berekenen zonder lege cellen en met formule

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hallo.

Ik heb een probleempje met het berekenen van het gemiddelde in cel E19.

Ik weet dat lege cellen niet worden meegenomen maar in de cellen in kolom E staan wel formules.
Zoals je ziet in het voorbeeld gaat het berekenen van het gemiddelde nu niet goed.

Hoe is dat te ondervangen?

Bijlagen

@vrouw

Oftewel,
Je hebt deze formule
Code:
=GEMIDDELDEA(E6:E17)

De letter A hoort daar niet in thuis.

@HSV
Je hebt helemaal gelijk. Maar waarom werkt de Office 365-functie in het originele bestand van TS niet?
Best vreemd, toch?

Geen idee Peter, ik heb er niet naar gekeken.
Het is al een functie vanaf Excel 2016 zie ik nu pas.
Bericht automatisch samengevoegd:

Lege tekst ("") resulteert in 0 (nul) (uit de Help van de functie)
Die nullen worden dus allemaal getelt, de beide bedragen worden dus gedeelt door 12 i.p.v. 2.
61,3/12=5,11.
Gebruik dus inderdaad =GEMIDDELDE(E6:E17)

Laatst bewerkt:
@sylvester-ponte,
Nee hoor, meetkundig gemiddelde is echt wel iets helemaal anders.
Gemiddelde en gemiddeldea resulteren beide in een rekenkundig gemiddelde. Het verschil zit hem in het al dan niet meenemen van bv. nulwaarden (zie ook #6).

Hmm, vreemd. In het voorbeeld gat het idd wel goed maar in mijn eigen bestand dus niet.

Ik ga daar nog maar goed naar kijken. Ik kan dat bestand niet delen ivm privacy 😒

Zoals je ziet klopt deze uitkomst niet

1773083577633.png

Als je alle celeigenschappen eens aanpast naar % en de /100 uit de formule haalt.
Volgens mij klopt die hele formule niet, want deze berekent geen gemiddelde.

Laatst bewerkt:
vrouw, als ik in jouw voorbeeld op de formule sta en de functie toets in druk, lees ik in de helptekst dat het om het meetkundig gemiddelde gaat.

Dank jullie wel voor de hulp. ik heb het nu idd kunnen fixen door de juiste formule te gebruiken en de format in %.

@sylvester-ponte,
Zo lees ik het ook, dus ik snap wel dat je liever Microsoft gelooft dan de eerste de beste smurf, maar je verkondigt wel opnieuw dezelfde onwaarheid want Microsoft vergist zich (zoals wel vaker). Een meetkundig gemiddelde heeft niets te maken met het al dan niet meenemen van nulwaarden, maar heeft een totaal andere bedoeling, simpel gezegd: minder belang hechten aan al te afwijkende waarden. Voorbeeldje? Je doet 4 metingen: 22, 38, 550, 20, 42, 18. Het rekenkundig gemiddelde is dan 115, het meetkundig gemiddelde is afgerond 44. Het ene is niet beter dan het andere, het hangt er maar vanaf wat je wil berekenen en waarom.

@vrouw,
Wat wil je berekenen en waarom, dat geldt ook voor jou. Als de uitkomst jou bevalt kunnen we weinig anders dan dat accepteren, maar bedenk wel dat ook emields (#9) een punt heeft. Dat gaat over een 'gewogen gemiddelde' en dat is weer iets anders. Mits interesse wil dat ik gerust eens zo simpel mogelijk uitleggen.

Terug
Bovenaan Onderaan