• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pf.de.vries

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2005
Berichten
53
Wanneer ik een gemiddelde bereken over een reeks cellen waarin bv maandtotalen staan dmv Som-functie, dan krijg ik een gemiddelde berekend over twaalf waarden, ook als er maar twee waarden in staan...

oftewel, hoe kan ik een gemiddelde berekenen over een reeks cellen terwijl excel de formules niet meerekend?
 
Beste pf,

De funbctie gemiddelde slaat lege cellen over. Ook slaat het cellen over waarvan de uitkomst van een formule niets is.
Je zou de som-formules kunnen aanpassen naar:
als(som(A1:A10)=0;"";som(A1:A10))

Richard
 
Gemiddelde

Beste Richard,
Wat je oppert heb ik al geprobeerd en je hebt gelijk, maar dan heb ik een volgend probleempje.

misschien wordt het duidelijk door bijgevoegd voorbeeldbestandje

Pascal
 

Bijlagen

  • Gemiddelde.zip
    2,9 KB · Weergaven: 27
Hallo Pascal,

Ik zou de formule aanpassen in: =ALS(SOM(C2:C4)>0;SOM(C2:C4);0)

Als je de nul niet wilt zien, kun je via extra/opties/weergave/nulwaarden het vinkje uitzetten of een andere idee, via voorwaardelijke opmaak de opmaak van een "0" gelijk maken aan de achtegrondkleur(geel).

Groet

Dirk
 
Pf,

Ik heb de formule aangepast en geeft nu geen foutmelding meer.

Greetz,

Joske
 

Bijlagen

  • GEMIDDELDE.zip
    3,6 KB · Weergaven: 35
gemiddelde

Wanneer ik 0 laat resulteren ipv "", gaat mijn gemiddelde berekening weer naar de knoppen...
En wanneer ik "" gebruik ipv 0, gaat mijn Totaalsom naar de knoppen...
Dat is dus de crux...
 
Oplossing

Joske,

Bedankt voor je reactie, Ik heb een complexere sheet, maar het principe wat je me gegeven hebt kan ik toepassen. Dank je wel.

Groeten Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan