• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boerman

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2005
Bekijk bijlage Book2.xls

Is het mogelijk om direct d.m.v. een formule de gemiddelden te bepalen volgens het bijgevoegde spreadsheet.

Ik heb al de formules: DVARAGE en SOMPRODUCT geprobeert maar ik krijg het niet voor elkaar.

Weet iemand een oplossing?

Boerman

Bedankt voor de snelle oplossing:), wel heb ik nog een vraag.

Stel dat ik veel meer units heb, bijvoorbeeld A t/m G en ik wil alleen van unit A en B het gemiddelde bepalen, hoe kan ik dit voor elkaar krijgen.

Nu zie ik namelijk dat je Unit C uitsluit en dus 1 conditie hebt. Hoe kun je dit m.a.w. bereiken met meerdere condities?

Boerman

Vandaag nog even de formule gecontroleeerd en de formule van periode 2011-03 is niet correct.:( De gemiddelde waarde moet 4.5 zijn en er wordt 4.091 berekend. Dit wordt veroorzaakt doordat het gemiddelde (countif) wordt berekend inclusief Unit C.

Hoe krijg ik het toch voor elkaar om de correcte berekening te krijgen?

Boerman

Zo misschien?

Code:
=SOMPRODUCT((A2:A34<>"c")*(B2:B34=A40)*(C2:C34))/SOMPRODUCT((A2:A34<>"c")*(B2:B34=A40))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan