• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Belinda S

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2008
Bekijk bijlage Bloeddruk meting kaart.xlsx

Gisteren kreeg ik een oplossing met een formule voor het gemiddelde berekenen voor bloeddruk meting.
In eerste instantie leek het te werken maar er zijn nog wat kleine verbeteringen (denk ik) mogelijk.
Als bijlage een patienten kaart.
Onderaan moet de gemiddelde waarde komen van de maand opnamen.
Bij de eerste drie ging dit maar vanaf febr. krijg ik als uitslag #WAARDE te zien.
Kan één van uw experts dit verbeteren en aanpassen?
In de maanden dat er nog niets is ingevuld moet er feitelijk komen 000/00-00
Als er wel een waarde is ingevuld dan kan de berekening volgen.
Hoop dat het voorbeeld duidelijk is.
Bij voorbaat onze dank.

Belinda

Kan je dit niet beter in de al bestaande vraag melden. Zo worden de personen die je hebben geholpen automatisch getriggerd. Die hebben het zo voor je opgelost.

Formule zo aanpassen:
Code:
B35: =ALS.FOUT(AFRONDEN(SOM(ALS.FOUT(--LINKS(B4:B34;VIND.SPEC("/";B4:B34)-1);0))/AANTALARG(B4:B34);0)&"/"&AFRONDEN(SOM(ALS.FOUT(--(DEEL(B4:B34;VIND.SPEC("/";B4:B34)+1;VIND.SPEC("-";B4:B34)-1-VIND.SPEC("/";B4:B34)));0))/AANTALARG(B4:B34);0)&"-"&AFRONDEN(SOM(ALS.FOUT(--RECHTS(B4:B34;LENGTE(B4:B34)-VIND.SPEC("-";B4:B34));0))/AANTALARG(B4:B34);0);"0/0-0")

Let op: het is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik had hem bijna hetzelfde, maar dan - in plaats van de buitenste ALS.FOUT - een controle op het aantal argumenten en een iets andere layout van de waarde voor lege cellen 000/00-00.
Code:
=ALS(AANTALARG(B4:B34);AFRONDEN(SOM(ALS.FOUT(--LINKS(B4:B34;VIND.SPEC("/";B4:B34)-1);0))/AANTALARG(B4:B34);0)&"/"&AFRONDEN(SOM(ALS.FOUT(--(DEEL(B4:B34;VIND.SPEC("/";B4:B34)+1;VIND.SPEC("-";B4:B34)-1-VIND.SPEC("/";B4:B34)));0))/AANTALARG(B4:B34);0)&"-"&AFRONDEN(SOM(ALS.FOUT(--RECHTS(B4:B34;LENGTE(B4:B34)-VIND.SPEC("-";B4:B34));0))/AANTALARG(B4:B34);0);"000/00-00")

In beide gevallen kun je de formule kopiëren en plakken in de andere cellen voor de gemiddelden.

In de bijlage in post #1 werd her en der de 31e niet meegeteld, en februari was niet ingevoerd met Ctrl+Shift+Enter, maar dat is nu dan ook opgelost.

Hallo AlexCel en Marcel Beug,

U heeft mij en ons team weer helemaal gelukkig gemaakt.
Hartelijk bedankt voor uw medewerking en voorbeeld.
Hier blijkt maar weer eens ieder zijn vak.
Wij gaan nu onze patiënten administratie aanpassen aan het gegeven voorbeeld.
Nogmaals onze dank hiervoor.

Belinda

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan