• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde in grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Hi!

Ik heb een Excel document met data en registratienummers per dag. Dus zeg maar iets van 1 jan tot 30 jan en elke dag 1, 2, 5, 67, 2, 1, 5, registraties.

Wat ik wil is al deze dagen met registraties in een grafiek zetten en dan een soort "gemiddelde" lijn trekken. Ik krijg het niet voor elkaar, de grafiek met datum en punten maken gaat prima maar de lijnen die ik krijg gaan allemaal van punt naar punt en niet "vloeiend".

(dus zeg maar, als ik 10, 10, 5, 10, 10 heb dan moet de lijn netjes blijven vloeien en niet opeens pieken (dalen) naar 5).

Ik heb lijn en spreiding geprobeerd maar het lukt me toch niet.

Iemand een goede hint?

Selecteer bij het grafiektype onder het tabje "aangepaste gerafiektypen" de optie "vloeiende lijnen".

Groeten,

M.

Helaas, dat is niet wat ik zoek. Dat is gewoon hetzelfde maar dan zonder gegevensmarkeringen.

Even voor de niet wiskundigen; dit is wat ik bedoel zeg maar:
attachment.php

Het is niet helemaal zoals het moet maar komt in de buurt voor het idee. Waar het dus om gaat is dat die lijn zeg maar de "gemiddelden" vormt, hij hoeft de punten niet aan te raken maar gewoon zoveel mogelijk.
Wat je er dus mee kan: als je 10 - 10 - 10 - 50 - 10 - 10 -10 hebt en je wilt niet zozeer het gemiddelde maar het "normale" weten dan kan je met zo'n lijntje gewoon op de 10 doorgaan en piekt niet naar 50 omdat dat duidelijk een anomalie is.

Bijlagen

• grafiek.png
    grafiek.png
    6,2 KB · Weergaven: 1.064
Laatst bewerkt:
Geef eens een voorbeeldje met getallen en de grafiek die je nu al hebt.
vlgns mij moet je iets kunnen bereiken met een trend lijn.

we zitten op een excel forum dus graag een excel voorbeeldje en dus niet een plaatje.

Nou rustig maar hoor ;). Jij vroeg om een voorbeeldje.
Zie bijlage.

Bijlagen

Kan je iets doen met trendlijn?

Vraagje die gekleurde lijnen met streepjes, plaats je die telkenmale zelf ?

Groetjes,
Georgyboy

Hier de grafiek met een trendlijn.

Mooi maar hoe heb je het nu gedaan :)?

(dat is inderdaad exact wat ik wilde :))

klik met je rechter muistoets op je grafieklijn.

Ik heb de engelse versie van excel:
Add trendlijn. en kies daarna polynomial
kies daarna met het getalletje hoe je hem precies wilt hebben.
Hoe lager het getal hoe vlakker de trendlijn.

en de lijn wordt toegevoegd

kies daarna met het getalletje hoe je hem precies wilt hebben.
Hoe lager het getal hoe vlakker de trendlijn

Ik zou denken dat een derdegraadsvergelijking goed is.

Vergelijk verschillende situaties (dus "getalletjes") aan de hand van de R² die de trendlijn oplevert. Hoe hoger R³, hoe beter de trendlijn "past".

Alternatief (maar dat kan niet met de trendlijn optie in Excel), is 2 rechte lijnen. 1 lijn door de puntenwolk rechts onderaan, de andere lijn doorheen de punten die +/_ op de bissectrice vanuit de oorsprong liggen.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan