• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde kostprijs berekenen en als input gebruiken voor prijs bij gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

HerbertN

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2017
Hallo!
Onderwerp: Gemiddelde koopprijs steeds opnieuw berekenen en gebruiken

Ik wil graag van de inkopen, die in de loop van het jaar gedaan worden, de gemiddelde inkoopprijs berekenen en deze gemiddelde inkoopprijs hanteren als kostprijs voor het gebruik.

Ik heb een spreadsheet gemaakt met 3 tabbladen
1. Inkoop
In kolom C bereken ik het totaal van alle inkopen
In de kolommen E t/m H de inkopen gedaan op 1 januari, met aantal, prijs per stuk en totaalprijs per artikel.
In de kolommen J t/m M, O t/m R etc steeds dezelfde opzet. Op een bepaalde datum hoeft niet altijd een artikel te worden ingekocht.
Als er bij een inkoop op een bepaalde datum tegen een andere prijs dan voorheen wordt ingekocht verandert de gemiddelde inkoopprijs.
2. Gebruik
Gedurende het jaar worden ingekochte artikelen gebruikt.
Ik wil de artikelen in de administratie opnemen tegen de op dat moment geldende gemiddelde inkoopprijs.
Voor artikel 1 is dat op 5 januari de prijs van de inkopen op 1 januari
Voor artikel 1 is dat op 1 maart de gemiddelde prijs van de aankopen op 1 januari en 1 februari
Voor artikel 3 is dat bijvoorbeeld de gemiddelde inkoopprijs van de inkopen op 1 januari en 11 april.

Ik zoek naar een formule, die steeds bij het gebruik op een bepaalde datum, de gemiddelde inkoopprijs berekent van de inkopen in de periode daarvoor.
Dat is dan de prijs waartegen het gebruik wordt afgeboekt.

(in de loop van het jaar zullen er overigens meer aankopen plaatsvinden en er ook meer gebruikt worden. Daarvoor zullen de kolommen naar rechts met gegevens worden aangevuld

In kolom C bereken ik het totaal van het aantal inkopen

Huidige voorraad
Aan de hand van de totalen in kolom C bij Inkoop en gebruik reken ik de huidige voorraad uit.

In kolom E wil ik dan de op dat moment geldende gemiddelde inkoopprijs berekenen

Is er iemand die mij kan helpen met het berekenen van de gemiddelde inkoopprijzen op het moment van gebruik en voor de huidige voorraad?
Dat zou mij verschrikkelijk helpen!

Ik voeg een excel bestand bij

Herbert

Bijlagen

Lange verhalen lezen niet prettig. Misschien kan je beter even de opzet aanpassen in een logische opzet. Alles in verschillende kolommen zetten gaat bijzonder ingewikkelde formules opleveren.

In de bijlage een voorstel hoe je het in mijn optiek beter kan opzetten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie VenA!
Ondanks de toelichting heb ik blijkbaar toch nog niet goed duidelijk gemaakt wat de bedoeling is.

Daar de inkoopprijzen in de loop van de tijd wijzigen, wijzigt ook de gemiddelde inkoopprijs.

Het verbruik moet dan steeds worden afgeboekt tegen de op dat moment geldende inkoopprijs.

In jouw berekening blijft de inkoopprijs waartegen het verbruik wordt afgeboekt gelijk.

Helaas was dat niet de bedoeling.

Herbert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan