• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde met bepaalde waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjan1986

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Beste mensen,

Ik wil een gemiddelde berekenen zonder de 20% slechte(laagste) en beste(hoogste) waardes mee te nemen. Hierbij wil ik wel het percentage variabel houden. Wanneer ik een ander percentage wil gebruiken moet dat snel te veranderen zijn. Hier staan geen nul waardes in maar in mijn originele bestand wel. Deze moeten niet mee worden genomen in het gemiddelde.
In het voorbeeld bestand heb ik nu iets berekend wat wel qua antwoord voldoet. Echter ik heb het gevoel dat dit veel makkelijker kan en niet zo omslachtig als hoe ik het doe.

Als het bestand en mijn uitleg niet voldoende zijn dan hoor ik dat ook graag.

Kunnen jullie mij daarin helpen?

Alvast bedankt.

Groet,

Bekijk bijlage voorbeeld 0.1.xlsx

misschien is dit een oplossing: ( ik vind de jouwe "stap voor stap" methode mooier)

Code:
=GEMIDDELDEN.ALS(B2:B12;B2:B12;">"&KLEINSTE(B2:B12;INTEGER(AANTAL(B2:B12)*D2));B2:B12;"<"&GROOTSTE(B2:B12;INTEGER(AANTAL(B2:B12)*D2)))

bedankt voor de oplossing. Het werkt. Als ik stap voor stap laat zien dan moet ik heel veel extra cellen gebruiken want ik pas deze formule toe op verschillende kolommen.

Een extra vraag. Is zoiets ook toe te passen in een draaitabel? in een draaitabel kan ik bepaalde filtering goed toepassen waardoor het gemiddelde niet over het gehele bereik gaat.

kan iemand mij nog helpen om de oplossing van Sylvester ook te verwerken in een draaitabel?

Gertjan,

kun je het bestandje waar die draaitabel in voorkomt posten?

het gaat eigenlijk om het bestandje wat ik in mijn eerste post heb gezet. nu staat de formule die Sylvester heeft gemaakt er naast. Maar in het originele bestand wil ik hier een draaitabel maken zodat ikook bepaalde filtering over heen wil doen. In die draaitabel moet dan eigenlijk die formule komen zodat ik op hetzelfde uitkom

Ha Gertjan,

Met de gegevens uit het voorbeeldbestand kun je geen draaitabel maken, hiervoor heb je minstens een enigszins geordende database voor nodig.
Mogelijk kun je het voorbeeldbestand uitbreiden met een handmatig toegevoegde uitkomst hoe je het zou willen hebben?

Bekijk bijlage voorbeeld 0.2.xlsx

hierbij een bestandje met draaitabel.
Er zijn verschillende soorten producten en eigenlijk zijn binnen de type producten weer één of twee type te vinden.
Daar wil ik dus een gemiddelde van waarbij ik laagste en hoogste 10% (of ander percentage) van af wil halen.

Een draaitabel gebruiken om een filtering in formules te maken lijkt mij niet de opzet van een draaitabel!
Je kunt de database, als je het netjes in een Excel-tabel jasje giet, ook filteren met slicers zonder gebruik van een draaitabel.

Ik heb even zitten stoeien met wat formules en een hulpkolom in de tabel.
De functies AGGREGAAT en SUBTOTAAL kunnen met gefilterde data overweg! (zie voorbeeld kolom E)

Komt dit in de buurt met jouw bedoeling?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan