• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde met lege cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

modman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 aug 2009
Beste mensen,

Ik kom er niet meer uit. Ik heb het volgende probleem.

Van een winkel wil ik een bepaalde pastransactie bij gaan houden, en daarvan het gemiddelde op een hoger niveau brengen. Nu ben ik al een aardig eindje op weg, maar ik kom er niet uit met de lege cellen die hij meeneemt in de berekening.
Ik heb het bestand als bijlage toegevoegd.

Nu ben ik zover dat hij het gemiddelde over alleen de ingevulde cellen berekend, maar dit gaat alleen op als bij elke kassiere minimaal 1 percentage wordt ingevuld, want delen door nul gaat niet. Hoe moet ik het voor elkaar kijgen dat alleen het gemiddelde wordt berekend als er iets ingevuld wordt.
Hier bedoel ik mee dat als een kassiere een week niet heeft gewerkt, heb ik dus ook geen percentages en hoef ik niets in te vullen, maar de formule wordt wel berekend.
Om een lang verhaal kort te maken: Als er niets ingevuld wordt hoeft er ook niets berekend te worden.
Gewoon 0 invullen gaat niet anders klopt het totaalgemiddelde niet meer.

hoe pak ik dit aan?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik zie geen bestandje als bijlage.

En zo?
Formule voor I4:
Code:
=ALS(AANTAL(B4:H4)=0;"";GEMIDDELDE(B4:H4))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Of zo:
Code:
=ALS(AANTALARG(B4:H4)=0;"";SUBTOTAAL(101;B4:H4))

jongens wat een antwoorden, het werkt inderdaad.
wordt maar weer eens tijd om me hier verder in te verdiepen, is best wel handig.

zijn er suggesties voor "bijscholing"? cursus, boeken? of gewoonweg je eigen suf klooien tot je het onder de knie hebt.

mijn grootste struikelblok is de diverse functies tegelijk te gebruiken en waar deze dan te plaatsen in de formule, zie simpele voorbeeld hierboven.

in ieder geval bedankt! :thumb:

Groetjes Bertus

jongens wat een antwoorden, het werkt inderdaad.
wordt maar weer eens tijd om me hier verder in te verdiepen, is best wel handig.

zijn er suggesties voor "bijscholing"? cursus, boeken? of gewoonweg je eigen suf klooien tot je het onder de knie hebt.

mijn grootste struikelblok is de diverse functies tegelijk te gebruiken en waar deze dan te plaatsen in de formule, zie simpele voorbeeld hierboven.

in ieder geval bedankt! :thumb:

Groetjes Bertus

Er zijn wel cursussen, boeken e.d. maar het meeste leer je door zelf te proberen.
Je begint heel simpel en probeer de formule te begrijpen. Vervolgens pas je een klein gedeelte van de formule aan en kijk wat er gebeurd.
Door ervaring leer je steeds wat bij en vooral als je het leuk vindt om nieuwe dingen uit te zoeken, kan je veel leren.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Suf klooien kan geen kwaad, daar leer je misschien wel het meest van.
De Help van Excel legt alle functies redelijk helder uit, verder is het zaak om de afzonderlijke functies op een logische manier "in elkaar te passen".

Natuurlijk zijn er genoeg cursussen en boeken te verkrijgen.
Kijk hier wat een forumgenoot over Excel heeft geschreven.

Suf klooien kan geen kwaad, daar leer je misschien wel het meest van.
De Help van Excel legt alle functies redelijk helder uit, verder is het zaak om de afzonderlijke functies op een logische manier "in elkaar te passen".

Natuurlijk zijn er genoeg cursussen en boeken te verkrijgen.
Kijk hier wat een forumgenoot over Excel heeft geschreven.

Bedankt! daar heb je wat aan. wat mij betreft opgelost!:thumb:

Onderaan jouw topic kun je de status op opgelost zetten ;)

Bvd.

Of zo:
Code:
=ALS(AANTALARG(B4:H4)=0;"";SUBTOTAAL(101;B4:H4))

Ik ben die formule na gaan lopen, ook met de help van Excel dus ik weet er nu iets van, maar als ik van "101" "1" maak dan verandert er niets aan het resultaat, heb je ook een idee wanneer tekst verborgen kan zijn?

Misschien vormt de tekst achter de link in mijn handtekening inspiratie voor jou.

Functie_getal is een getal van 1 tot 11 (inclusief verborgen waarden) of van 101 tot 111 (exclusief verborgen waarden) dat aangeeft welke functie moet worden gebruikt voor de subtotaalberekening in een lijst.

Functie_getal is een getal van 1 tot 11 (inclusief verborgen waarden) of van 101 tot 111 (exclusief verborgen waarden) dat aangeeft welke functie moet worden gebruikt voor de subtotaalberekening in een lijst.

Dat ben ik helemaal met je eens maar ik ben nieuwsgierig naar een voorbeeld waar een verborgen waarde in voorkomt...

Als aanvulling hierop.
Subtotaal werkt alleen met verborgen rijen, niet met verborgen kolommen.
Dat vind ik persoonlijk een storende bug.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Mag ik hier ook op reageren Gotty?

Zie bestandje.

Dat mag je zeker, hardstikke bedankt voor je bestand, deze schept veel duidelijkheid
bedankt.gif
.

Als aanvulling hierop.
Subtotaal werkt alleen met verborgen rijen, niet met verborgen kolommen.
Dat vind ik persoonlijk een storende bug.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Mooi zo, dan weet ik dat ook meteen :thumb:.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan