• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde optellen met value waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

ellletje

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2008
Ik heb een dataset waarbij ik het gemiddelde wil uitrekenen.
Alleen niet alle cellen zijn gevuld met getallen, sommige cellen geven #value! aan. Dit komt omdat ik al meerdere opdrachten gegeven heb en voor sommige cellen geen gegevens zijn. Dus de uitkomst van die opdracht is dan #value! (het ligt er dus niet aan dat de cel niet groot genoeg is, dit heb ik al gecheckt.)
Mijn probleem is dus dat ik gewoon deze getallen wil optellen / het gemiddelde wil berekenen. Excel moet die #value! dus eigenlijk gewoon negeren. Is hier een formule voor?

Ik heb al van alles geprobeerd maar het lukt me niet.

Alvast bedankt.

Plaats eens een voorbeeldje. Dan kunnen we zien waar die #value vandaan komt en wat we er eventueel aan kunnen doen.

Ron

Bijgevoegd een stukje van een blad van mijn dataset. Bekijk bijlage Voorbeeld dataset.zip

Ik zou graag het volgende willen berekenen.
bv AN 5 - Average(AN2:AN4)
AN 23 - Average(AN2:AN)22

Maar de cel AN 22 bevat dus value, de cellen die dit bevatten zou ik willen negeren. Dus ik wil alleen het gemiddelde weten over de cellen die wel een waarde weten.
Ik hoop dat het duidelijk is.

Die #value! kan je weg krijgen met een als functie.
Zet in AN2 maar eens deze formule:
Code:
=ALS(ISFOUT(B2-H2);"";B2-H2)
Als je dit doet bij al die cellen die in de gemiddelde functie zitten, dan kan je gewoon het gemiddelde nemen.

oeps, je hebt een engelse versie...De formule zal dan zoiets zijn:
Code:
=IF(ERROR(B2-H2),"",B2-H2)
de ERROR weet ik niet zeker, ik heb namelijk nog nooit met een engelse versie gewerkt.

Laatst bewerkt:
hij geeft aan dat de functie niet geldig is.
Kun je me misschien uitleggen wat de functie doet en waarom wat er staat, dan kan ik het misschien aanpassen in mijn gegevens.

Heb de als funtie zelf ingevuld en dan doet hij het wel. Dus eerste stap is opgelost. Hopelijk gaat het nu goed.

=IF(ISERROR(B2-H2);"";B2-H2) zou moeten werken. Deze formule kijkt of er aan alle voorwaarden voldaan is. Aangezien er in de cellen waaruit een foutwaarde voortkomt geen getal maar tekst staat is een foutwaarde in deze logisch.
Zie het bestand rij 2

Bijlagen

=IF(ISERROR(B2-H2);"";B2-H2) zou moeten werken. Deze formule kijkt of er aan alle voorwaarden voldaan is. Aangezien er in de cellen waaruit een foutwaarde voortkomt geen getal maar tekst staat is een foutwaarde in deze logisch.
Zie het bestand rij 2

Ik dacht dat je in het engels de ; moet veranderen in een ,

Paul, je hebt helemaal gelijk. In het bestandje is dat wel te zien maar daarom verdient het niet de schoonheidsprijs om het hier in de formule niet goed neer te zetten:o.

Heren bedankt.
Mijn probleem is opgelost en overal waar ik het gemiddelde wilde berekenen is dat gelukt. Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan