• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde per dag overnemen naar tabblad 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

intered

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2004
Goedemiddag,

Ik heb een leuke uitdaging waar ik zelf niet helemaal uitkom. Uit een systeem heb ik een rapportage gehaald die ik in excel wil omzetten naar grafieken.

In kolom A staan de datums en tijd – in kolom B staat een gegeven. Nu is het de bedoeling deze gegevens, per maand, verwerkt worden op tabblad 2 in een grafiek. Alleen zover ik weet kan een grafiek maar 250 meet punten hebben, dat zou dan neerkomen op 8 meet punten per dag.
De eerste vraag is, is het mogelijk om uit het excel document een som of macro te maken dat van iedere dag de 8 hoogte gegevens kopieerd naar tabblad 2? En zo ja, zou iemand dat misschien willen helpen om die som te maken?

Of als iemand anders nog een goed idee heeft om dit overzicht in een grafiek te verwerken, houdt ik me ook aanbevolen!
Bekijk bijlage voorbeeld.rar

Is een grafiek maken van de som per uur misschien een optie?
Hier het resultaat daarvan.

Is een grafiek maken van de som per uur misschien een optie?
Hier het resultaat daarvan.

whow, geweldig! Dat ziet er al super goed uit! Ik denk dat per uur ook wel goed is, maar zit alleen te denken... per uur zijn 24 meetpunten per dag, dus als Excel in een grafiek 255 meetpunten kan verwerken, zou dit dus betekenen dat het 10 dagen zijn.

Dus vandaar dat ik me afvroeg of het mogelijk was om van iedere dag 8 (31 dagen x 8 meetpunten = 248) meetpunten te maken? Dus 3uur bij elkaar opgeteld en uit die gegevens een grafiek maken.

Is zoiets mogelijk?

Ik heb excel 2007 en ik zie geen beperking van 255 meetpunten.
Ik weet niet hoe het met eerdere versies staat.
Er bestaat ook nog zoiets van verschuiving in de grafiek zodat je uit een groot aantal waarden zelf kunt kiezen (dmv schuifbalk) uit welk gedeelte van die getallen je de grafiek wilt zien. (Dit heb ik niet verwerkt in het voorbeeld)

Hierbij een voorbeeld met een grafiek met meer dan 255 meetpunten.

Oke, het zou kunnen dat ik het verkeerd heb begrepen van de 250 meetpunten en excel dus wel meer als dat aankan.

Het eerste voorbeeld ziet er al bijna na wens uit! (nogmaals bedankt daarvoor!)

Ik heb alleen nog een vraag of het volgende mogelijk is:

In kolom B staat de count, heel veel cellen hebben de waarde van 0. Nu zou het geweldig zijn als er aan grafiek gemaakt kan worden van alleen de gegevens die 12 (of groter) zijn. En de grafiek per dag / uur. En om de uitdaging nog groter te maken, het getal 12 zou dan makkelijk aan te passen moeten zijn. Een som maken die uitrekend hoeveel waarde er groter dan 12 is me nog wel gelukt. (=AANTAL(ALS(B1:B2000>E2;B1:B2000)) ) Nu nog die gegevens naar een grafiek krijgen..

Is zoiets mogelijk?

Laatst bewerkt:
Code:
=IF(SUMPRODUCT((Blad1!$A$2:$A$2000>=$A$3+B3)*(Blad1!$A$2:$A$2000<$A$3+B4)*(Blad1!$B$2:$B$2000))<$C$1;NA();SUMPRODUCT((Blad1!$A$2:$A$2000>=$A$3+B3)*(Blad1!$A$2:$A$2000<$A$3+B4)*(Blad1!$B$2:$B$2000)))
Zet deze formule eens in cel C3 van tabblad 'grafiek' en trek dan de formule dan naar beneden.
Zet in cel C1 dan de '12' of ander getal

Bedoel je dit dan ????

omg, wat een som! :eek: Hoe krijg je ooit zoiets voor elkaar? /respect

Maar als ik die som gebruik krijg ik in de cel #naam te zien. Plak de som met CTRL-SHIFT-Enter.

Zie bijlage
Bekijk bijlage voorbeeld-a.rar

Btw, de som in het eerste voorbeeld.zip werk super goed! Alleen tussen 23.00 en 24.00uur telt die niet mee. Kan alleen ff niet vinden waar dat het in zit....

Laatst bewerkt:
de formule lijkt ingewikkelder dan die is.
in het kort:
is de uitslag van de sumproduct formule kleiner dan cel C1 geef dan een uitslag van NA() en anders dezelfde sumproduct formule.

#NAAM duidt er op dat jij de nederlandse versie hebt en ik de engelse versie dus even vertalen
if wordt als
sumproduct wordt somproduct
NA() word NB()
en dan moet hij het volgens mij doen.

De fout van 23:00 tot 00:00 uur zit in de 0:00 uur de formule ziet hem als de dag ervoor.
verander A3 in A27 in cel C26
De overige formules moet je wel A3 laten staan.

Het lukt me even niet :mad: :mad: om een bestandje te uploaden vandaar op deze manier.
Code:
=IF(SUMPRODUCT((Blad1!$A$2:$A$2000>=$A3+B26)*(Blad1!$A$2:$A$2000<[COLOR="Red"]$A27[/COLOR]+B27)*(Blad1!$B$2:$B$2000))<$C$1;NA();SUMPRODUCT((Blad1!$A$2:$A$2000>=$A3+B26)*(Blad1!$A$2:$A$2000<[COLOR="Red"]$A27[/COLOR]+B27)*(Blad1!$B$2:$B$2000)))

Hebben nog meer mensen problemen met uploaden of ligt het aan mij????

Ik heb zojuist de gegevens van een hele maand in het overzicht verwerkt, en het werkt super!!

Dus bij deze nogmaals hartelijk bedankt voor de hulp!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan