• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde relatieve vochtigheid bij een bepaalde windrichting.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Woffels

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2006
Ik haal als weeramateur dagelijks bij het KNMI via een query metrologische gegevens binnen van een meetstation in Maastricht. Hierin staan uurwaarden van de temperatuur, windrichting, luchtvochtigheid, neerslag etc etc.
Nu wil ik de gemiddelde luchtvochtigheid bij een gegeven windrichting automatisch laten berekenen. Elke dag ververs ik de gegevens via de query.
In de sheet zie je op de eerste tab de data zoals die via een query binnenkomt. Op de tweede tab zie je in kolom A alle mogelijke windrichtingen van 0 to 360 in stappen van 10 graden. In kolom B zie je het aantal keer dat een winrichting voorkomt en in kolom C het percentage dat een bepaalde windrichting voorkomt. Daar heb ik een windroos van gemaakt, zoals je kan zien.

Nu wil ik in kolom D de gemiddelde luchtvochtigheid bij elke winrichting weten en daar later weer een windroos van te maken. Als voorbeeld heb ik de eerste paar regels van kolom D even met de hand berekend, maar dat wil ik uiteraard met een formule doen.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is.

Bijlagen

is het seizoen en het uur niet van veel groter belang dan de windrichting (voor Maastricht) ? Dus eigenlijk maar van een 3e orde.
Een droge siberische oostenwind bij vrieskou 's nachts als grote uitzondering.

Laatst bewerkt:
De draaitabel is een prima oplossing. Maar je zit al in Power Query, dus waarom zou je het daar niet af maken?
Tip: je verbindt nu met "stns=380&vars=all". Je kunt behalve station Maastricht ook je vars beperken tot wat je nodig hebt.

De draaitabel werkt prima.
@cow18 Ik heb nu alleen even RH als voorbeeld genomen zodat ik zie hoe het werkt. Ik ga uiteraard andere parameters gebruiken in dit onderzoek. Bedankt voor het meedenken.

Je kan ook een grafiek koppelen aan een draaitabel.
En het wordt nog handiger als je slicers toevoegt.
Ik heb naast de gemiddelde RH ook de Standaard Deviatie toegevoegd.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan