• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde tijd berekenen 2 voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

lecomtni

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2006
Berichten
24
Beste,

Ik heb een excel document met dagen, uren en tijd gespendeerd
Nu zou ik graag een gemiddelde willen berekenen aan de hand van een bepaald bereik, maar dit lijkt mij niet echt te lukken.

Gemiddelde tijd (H1) zou moeten zijn: gemiddelde van kolom C (tijd) met als voorwaarde: tussen datum+tijd B2 en datum+tijd C2 te vergelijken uit kolom D (datum + uur)
Voor bovenstaande zou dit dus moeten gaan over de range C8 -> C116
 

Bijlagen

  • gemiddelde tijd bereken 2 voorwaarden.xlsx
    21,5 KB · Weergaven: 6
Er staan vreemde getallen in de reeks met tijden. Bijv. C102, C103, C105, C130 en C299. Daar staat tevens een datum bij de tijd en dat verstoort je gemiddelde.

De eerste, voor 14/6, geeft wel het juiste resultaat dacht ik. En het gaat dan niet over het complete bereik C8:C116, maar excl. C100 t/m C106 aangezien de eindtijd na de tijd in C2 ligt.

Dus: uitzonderingsgegevens in de tabel aanpassen, of in formule rekening mee houden (maar wat zijn dan de correct tijden?)
 
Laatst bewerkt:
Dag AlexCEL,

Bedankt voor de tip. Er stonden inderdaad nog zaken met een jaartal.
Kan ik dit in mijn formule inbouwen zodoende dit enkel rekening houd met de tijd zelf?
De correcte gemiddelde tijden op 14/07 zijn deze die lopen van 14/07/2023 10u00 tot en met 15/07/2023 10u00
 
Deze wellicht voor H8?
Code:
=SOMPRODUCT((D$8:D$326>=B2)*(D$8:D$326<=C2)*REST(C$8:C$326;1))/SOMPRODUCT((D$8:D$326>=B2)*(D$8:D$326<=C2))
Als je Excel 365 gebruikt kan het wat korter....
Code:
=LET(c;C$8:C$326;d;D$8:D$326;SOM((d>=B2)*(d<=C2)*REST(c;1))/SOM((d>=B2)*(d<=C2)))
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan