• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde toevoegen in grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

mboertje

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2005
Ik heb een sheet waarin ik een aantal waarden heb staan, daarvan heb ik een grafiek gemaakt (lijn) Nu wil ik graag het gemiddelde van een reeks laten zien in die grafiek, kan iemand mij hiermee helpen ? Ik werk met een engelstalige versie van excel 2002.

Bijlagen

Gemiddelde heb je vermoedelijk later toegevoegd.
Klik op de rechtermuisknop in de grafiek.
Kies de derde optie van boven (in de nederlandse versie is dat Brongegevens).
Hier kan je nu een nieuwe range aangeven, klik op het klokje met het kleine rode pijltje.
Seleteer B1 t/m H3 en klik op Ok.
Gemiddelde is nu toegevoegd aan je grafiek.

Zo wordt inderdaad het gemiddelde toegevoegd, maar wat ik eigenlijk bedoelde - en misschien kan dat ook wel niet eens - is dat bijvoorbeeld een lijn het gemiddelde aangeeft door de grafiek heen.

Klik rechts in de grafiek en kies trendlijn.
Dit is niet het gemiddelde maar komt er komt bij als je de juiste instellingen kiest.

Maar is het niet mogelijk om de gemiddelde waarde via een tweede as aan de rechterzijde weer te geven dmv een lijn ?

Ik weet niet hoor, 't kan aan mij liggen, maar ik snap er helemaal niets van, komt bij dat m'n engels ook niet zo perfect is.

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om een lijn aan te laten geven wat de gemiddelde waarde is. Ik heb al in de help zitten zoeken naar een tweede as toevoegen, en die help is wel duidelijk, echter in het menu format kom ik niet de optie Selected Data Series tegen.

Misschien wil iemand anders het in het documentje in mijn eerste bericht e.e.a. instellen ?

Kijk, nu komen we in de richting,

kan iemand mij de nederlandse vertaling van de grafiektype weergeven, want die kan ik niet vinden

Choose the XY Scatter type, subtype Scatter with data points connected by lines without markers.

Ik denk dat dat toch heel lastig gaat worden.
Je hebt niet één dataset waar je een gemiddelde van wilt hebben maar al twee, na een week mogelijk al 7 en na een maand lijkt me deze grafiek totaal niet meer overzichtelijk.
Natuurlijk kun je een gemiddelde lijn toevoegen zoals in de link beschreven, bedenk dan echter wel dat je deze aktie voor elke dataset (datum) opnieuwe en met de hand zult moeten doen.

Ik vermoede al dat je eigenlijk deze optie wilde hebben, maar hoopte dat je met mijn eerste tevreden zou zijn.
Persoonlijk denk ik dat die over een langere periode met veel meet punten overzichtelijker zal zijn.

Alternatief is één gemiddelde (lijn) over alle dagen.

Nog een tip, gebruik =GEMIDDELDE(B2:G2) ipv de formule die je nu gebruikt; =(B2+C2+D2+E2+F2+G2)/6
Gemiddelde houd rekening met het aantal waarden dat gevuld is, jou formule niet, waardoor je 'vreemde' gemiddelden krijgt, kijk zelf maar bij 19 april, gemiddelde van 8,3 en 8,8 is geen 2,85, met de formule gemiddelde krijg je netjes 8,55 wat wel klopt.

Laatst bewerkt:
Dat is dus ook wat ik wil, een gemiddelde per dag, maar de vraag is en blijft HOE ?????

Gesteld dat ik nou gewoon 1 dag in een grafiek zet, kan ik dan daar wel een gemiddelde lijn bij zetten ?

Deze opzet is trouwens ook heel mooi hoor !

Ik heb nog van alles zitten proberen, zelfs met de data uit het voorbeeld op die site, de twee staven met de gemiddelde komen dan wel zichtbaar, maar zodra ik die verander in een lijn diagram verdwijnen ze en komt er gene lijn te staan....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan