Gemiddelde uit andere tabel berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roelant

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2007
Hallo. Ik gebruik Access 2003. Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar ik wil er een paar simpele dingetjes mee doen, maar ik weet niet hoe en waar je dat kunt regelen.

Ik heb een tabel (1) waar ik voor verschillende records een waarde ingeef.

Dan heb ik een tabel (2), waar ik ook een veld "Waarde" heb en dat moet het gemiddelde zijn van de velden "Waarde" van de records in tabel 1. Tabel 1 is gerelateerd aan tabel 2 als 1 tot oneindig relatie. Voor elk record in tabel 2 kan er dus een willekeurig aantal records in tabel 1 zitten. Altijd moet het juiste gemiddelde worden berekend voor alle records in tabel 1 waar een waarde is ingegeven.

Kan iemand mij een klein stukje opweg helpen over hoe en waar ik dit kan regelen?

Da's heel makkelijk: gooi tabel2 weg! Die heb je namelijk helemaal niet nodig! Met een query kun je heel eenvoudig gemiddelden berekenen. Bovendien geldt in een database: alles wat je kunt berekenen, sla je niet op in een tabel, maar berekenen je ofwel op een formulier, een rapport of dus in een query.

Nee, die tabel kan ik niet zomaar weggooien. Er staat meer in dan alleen het gemiddelde.
Ik zei dat zo om het eenvoudiger over te laten komen.

Het komt neer op 2 tabellen:

Een tabel met verschillende albums en 1 met de tracks van dat album.
Ik wil elk nummer een waardering geven en voor het album moet dan automatisch het gemiddelde worden berekend.

Maar nu ben ik dus totaal niet bekend met query's en waar je dat ingeeft en hoe je dat aan zo'n veld koppelt.

Ik heb net iets van een query gemaakt, maar dan krijg ik een schermpje met 2 veldjes (onder query's). Staat dus nog steeds los van de waarde in de albumtabel.
Hoe koppel ik dit? Waar stel ik in dat ik de waarde in een veld uit een query wil laten halen?

Het helpt niet als je dingen niet goed uitlegt; je moet het voor ons niet simpeler voorstellen dan het in de praktijk is, want dan krijg je verkeerde tips. Blijf ik er overigens bij dat je het gemiddelde niet opslaat, maar berekent in een query. Maak eens een query met de wizard, en kijk dan of je er nog steeds niet uitkomt. Om gemiddelden te berekenen, zet je de knop Totalen aan en pak je één (groep van) veld(en) die één eenheid vormt, bijvoorbeeld RecordID. Dat krijgt in Totalen de status <Group By>. Vervolgens neem je het veld Waardering, en daarvan zet je de status op <Gemiddelde>. Meer is het niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan