• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde uitrekenen in percentage

Status
Niet open voor verdere reacties.

Statie

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2007
Wie mij kan helpen met het uitrekenen van gemiddelde in procenten?

Het probleem is beschreven in het bestand.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Aangezien je niet meer informatie hebt dan dit kun je m.i. alleen een schatting maken van het gemiddelde. Bij een frequentietabel is het dan gebruikelijk dat je uitgaat van het klassemidden. Dus voor de klasse 0 - 25% is dit 12,5%. Voor 25 tot 50% is dit 37,5% etc

Rekensommetje zou in jouw voorbeeld dat (1*12,5 + 1*37,5 + 2* 62,5 + 5* 87,5) / 9 (aantal waarnemingen) = 68 en een beetje als ik geen rekenfout heb gemaakt. Dus even een hulptabelletje naast de frequentie zetten.

Let wel dit is maar een schatting want de werkelijke waarden binnen de klasse kunnen anders zijn. In bijvoorbeeld de klasse 75% tot 100% gaan we nu uit van een gemiddelde van 87,5% maar misschien hebben alle 5 personen wel 100% gescoord. Als je ook de individuele metingen hebt lijkt mij de voorkeur die te gebruiken.

Door gebruik te maken van de individuele resultaten ben ik tot een oplossing gekomen.

Bedankt voor de tip.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan