• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde van 2 grafieken

Status
Niet open voor verdere reacties.

robmeijel

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2006
Is het mogelijk om data te genereren of een grafiek te tekenen welke tussen 2 grafieken inligt? De data op de x en y as zijn niet hetzelfde, hierdoor is het niet mogelijk om eerst zelf een gemiddelde te bepalen. Ik heb even een voorbeeldje toegevoegd.

Bijlagen

Ik heb je grafiek bekeken, maar verder raak ik er niet wijs uit.

Het gaat erom dat ik 2 lijnen heb die vrij veel op elkaar lijken, maar waarvan de waarden op de x en de y as niet gelijk zijn. Het zijn 2 proeven die gedaan zijn. Nu wil ik eigenlijk een grafiek bepalen welke het gemiddelde van die 2 lijnen aangeeft. Maar omdat er soms meerdere metingen gedaan zijn dan de andere keer en de waarden in de y richting nooit hetzelfde zijn is het niet mogelijk om de waarden in de x richting eerst te middelen en dan hier een grafiek van te tekenen. Er moet eigenlijk een gemiddelde lijn worden bepaald welke valt tussen de 2 lijnen om zo het gemiddelde aan te geven.

Hallo Rob

Het is misschien een late reactie maar ik zit zomaar wat vragen te bekijken en ik kwam die van jou tegen.

Ik heb misschien de oplossing voor je.

Klik met de rechtermuis toets op een van de lijnen
er verschijnt een keuze menu klik daarop add trendline (ik heb de engelse versie van excell, ik weet niet precies wat er in de nl versie staat) en je krijgt de gevraagde lijn.

Willem

Laatst bewerkt:
PPPP

wat jouw trendlijn doet, is een benadering geven van een curve. Dit is echter niet het gemiddelde van de 2 lijnen. De informatie, op basis waarvan de trendlijn getekend wordt, komt alleen uit de ene lijn. Voor een gemiddelde heb je info nodig uit beide lijnen. Toch bedankt voor de moeite.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan