• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde van de antwoorden per vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChillBill

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 jul 2009
Berichten
2
Hoi iedereen,

Ik zit met een Excelprobleem.

Bijgevoegd vinden jullie een voorbeeldbestandje, als dat makkelijker werkt.

Het zit zo:

Voor mijn afstudeerthesis moet ik wat gegevens verwerken.

In kolom A en B van het bestand staan de werkplekken van de ondervraagden (aangeduid met codes, zoal ROT, AD, ALLE, ...). In kolom C, D, ... staan de antwoorden die ondervraagden gegeven hebben op mijn vragen (aangeduid met cijfers).

Sommige ondervraagden hebben meerdere werkplekken ingegeven.

Het is nu de bedoeling om het gemiddelde van de antwoorden per vraag te weten, per werkplek.

Ik zou dus een formule moeten hebben, die enkel het gemiddelde berekent van de antwoorden van de ondervraagden die in kolom A of B een bepaalde code hebben ingevuld.

Dus als op rij 1 van kolom A of B wel de juiste code staat, moet het overeenstemmende cijfer in kolom C wel meegenomen worden in het gemiddelde. Als in kolom A of B geen juiste code staat, moet het resultaat in C niet meegewogen worden bij het gemiddelde.

IUk hoop dat het een beetje duidelijk was zo en dat jullie me kunnen helpen!

Groet,

Marc.
 

Bijlagen

  • VOORBEELDBESTAND.rar
    6,2 KB · Weergaven: 10
Titel aangepast, "hulp" zegt niets over je probleem. Waarbij het nog maar de vraag is of je vraag niet in strijd is met onze huisregels. Hierin staat o.a. dat huiswerkvragen niet toegestaan zijn.
 
Titel aangepast, "hulp" zegt niets over je probleem. Waarbij het nog maar de vraag is of je vraag niet in strijd is met onze huisregels. Hierin staat o.a. dat huiswerkvragen niet toegestaan zijn.

het is maar wat je 'huiswerk' noemt natuurlijk. Het gaat om een onderzoek om mijn masterthesis af te ronden.
 
Waarbij het nog maar de vraag is of je vraag niet in strijd is met onze huisregels.

het is maar wat je 'huiswerk' noemt natuurlijk. Het gaat om een onderzoek om mijn masterthesis af te ronden.
Daarom vraag ik mij ook hardop af "of het niet in strijd is met onze huisregels". In beide gevallen heb je namelijk hulp nodig om een opleiding af te ronden.
 
Als het resultaat van een eindthesis zou afhangen van een of andere excelformule zou het maar een zwakke thesis zijn of een wel zéér ingewikkelde formule.
Vermits het maar een gewone formule is zie ik het probleem niet.

Plaats deze formule in C2: =ALS(OF(A4=$D$2;B4=$D$2);C4;0)
en trek deze door tot C10

Zie bijlage
Succes,

Cobbe
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan