• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde van de laatste 6 maanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

jbiggel

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2002
Voor een rapportage wil ik het gemiddelde van de laatste 6 maanden weten uit een blad met (maand)waarden van een aantal jaar. Handmatig is dat natuurlijk wel te maken, gewoon de betreffende cellen opgeven. Maar ik wil het graag over kunnen dragen aan iemand die eigenlijk niet veel meer doet dan het bestand openen en kijken. Dus zoek ik een formule die bepaald welke maand het is en dan de juiste cellen er bij zoekt. Mijn waardes zijn per klant in een rij gerangschikt, elke opvolgende kolom is een nieuwere maand (zie voorbeeldje).

In het voorbeeld heb ik even de maand maart (de huidige) en april (volgende) gekozen, maar eigenlijk wil ik dat dus in dezelfde cel hebben staan afhankelijk van de maand.

Bekijk bijlage Voorbeeldje 6maandsgemiddelde.xlsx

Je kan deze eens testen:

Code:
=GEMIDDELDE(INDIRECT(ADRES(RIJ()-13;VERGELIJKEN($B$14;$B$1:$Z$1;0)+1)):INDIRECT(ADRES(RIJ()-13;VERGELIJKEN($B$14;$B$1:$Z$1;0)-4)))

PS in maart nog vervangen door 1/03/2016 met event. opmaak mmmm

Laatst bewerkt:
Tanx! Heb het wat aangepast zodat het wat makkelijker werkt:

Code:
=GEMIDDELDE(INDIRECT(ADRES(RIJ()-13;VERGELIJKEN(MAAND(VANDAAG())&"-"&JAAR(VANDAAG());$B$1:$Z$1;0)+1)):INDIRECT(ADRES(RIJ()-13;VERGELIJKEN(MAAND(VANDAAG())&"-"&JAAR(VANDAAG());$B$1:$Z$1;0)-4)))

Natuurlijk ook de datum cellen aangepast zodat ze elkaar begrijpen :)

Dan graag nog even als opgelost plaatsen . Dit doe je bovenaan je vraagstelling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan