• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde van de maxen berekenen; lege cel niet meeberekenen

• Onderwerp starter Onderwerp starter coma
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

coma

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2002
Hallo!

Ik wil het gemiddelde berekenen van de hoogste cijfers. Probleem hierbij is dat als een cel leeg is hiervoor een 0 wordt gezien. Zie bijlage.
Alvast bedankt!:)

Bijlagen

Hallo Coma

Wat is het gemiddelde?
De som van een aantal getallen gedeeld door het aantal getallen.
in formule:
Code:
SUM(N4:P4)/COUNTA(N4:P4)

Niet helemaal......

:confused:Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest. Eigenlijk wil ik de formules in kolom n, o en p niet gebruiken. Ik wil de max van (toetsgeel, her1geel, her2geel) (toetsblauw, her1blauw, her2blauw) (toetsrood, her1rood, her2rood) rechtstreeks gebruiken om het totaal gemiddelde punt van de toetsen te berekenen. Zit hier al langer mee, het lukt me maar niet. De "experts" hier weten het ook niet.......

Bijlagen

De "experts" hier weten het ook niet......
Je bent wel heel erg snel met het leveren van commentaar.:mad:
Ik ga er maar vanuit dat het niet zo bedoeld is.

Is onderstaande formule een antwoord op je vraag?

Code:
=(MAX(E4:G4)+MAX(H4:J4)+MAX(K4:M4))/(KOLOMMEN(E4:M4)/3)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Neeeee.....

Nee, sorry, ik was weer niet duidelijk! Met de "experts hier" bedoelde ik collegas die me daar mee zouden moeten kunnen helpen maar het dus ook niet weten.
Ik ga er mee aan de slag, bedankt voor je snelle reactie!

Nee, sorry, ik was weer niet duidelijk! Met de "experts hier" bedoelde ik collegas die me daar mee zouden moeten kunnen helpen maar het dus ook niet weten.
Ik ga er mee aan de slag, bedankt voor je snelle reactie!

Wil je het maximum weten per kleur om vervolgens het gemiddelde van de maximums te bepalen?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Deze formule misschien?

Code:
=(MAX(E4:G4)+MAX(H4:J4)+MAX(K4:M4))/(--(SOM(E4:G4)>0)+(--(SOM(H4:J4)>0))+(--(SOM(K4:M4)>0)))

Ik ga voor:
Code:
=(MAX(E4:G4)+MAX(H4:J4)+MAX(K4:M4))/(IF(COUNTA(H4:J4)>0;1)+IF(COUNTA(K4:M4)>0;1)+IF(COUNTA(E4:G4)>0;1))
Want als in kolom k tm l niet s staat gaat de formule van Roncancio niet goed

ok bandito bob je was me net iets voor maar beide oplossingen geven het zelfde resultaat.

Laatst bewerkt:
Ik ga voor:
Code:
=(MAX(E4:G4)+MAX(H4:J4)+MAX(K4:M4))/(IF(COUNTA(H4:J4)>0;1)+IF(COUNTA(K4:M4)>0;1)+IF(COUNTA(E4:G4)>0;1))
Want als in kolom k tm l niet s staat gaat de formule van Roncancio niet goed

ok bandito bob je was me net iets voor maar beide oplossingen geven het zelfde resultaat.

Werkwijzen zijn vrijwel identiek, en zo heeft coma gelijk een nederlandse en een engelse oplossing.:thumb:

@popipipo & Bob
Jullie komen beiden tot hetzelfde uitkomst als ondergetekende (als er ook wat is ingevuld in de kolommen Kt/m M), dus ik vrees dat jullie net als ik het bij het verkeerde eind hebben. TS heeft in #4 aangegeven dat mijn oplossing niet hetgene is wat bedoeld wordt.
Ik hoop van harte dat ik ongelijk heb en dat jullie oplossing wél de gewenste is.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Nog één vraagje........

Dames/Heren,
Ontzettend bedankt, werkt prima! Ik heb nog één vraag.......
Ik wil graag een max dubbel laten wegen in de berekening van het gemiddelde, zie wederom de bijlage! :rolleyes:

Bijlagen

?

Ja, snap ik maar hoe? Heb het geprobeerd in de formule aan te passen dmv haakjes en x2 maar dat lukt dus niet!:(

coma,

Lijkt dit een beetje op wat je bedoeld?

Zet deze formule in Q4
=GEMIDDELDE(MAX(E4:G4)*2;MAX(H4:J4);MAX(K4:M4))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@ Hoornvan
Heb je ook naar je resultaat gekeken?
Jou gemiddelde uitslag geeft 10.67
Dat is leuk nooit een 10 halen en toch een 10.67 krijgen.
Je foutje is dat je alles door 3 deelt maar dat moet 4 zijn.

Analoog aan mijn oplossing zou ik nu deze nemen.
Code:
=(MAX(E4:G4)[B][COLOR="Red"]*2[/COLOR][/B]+MAX(H4:J4)+MAX(K4:M4))/(IF(COUNTA(H4:J4)>0;1)+IF(COUNTA(K4:M4)>0;1)+IF(COUNTA(E4:G4)>0;[COLOR="Red"][B]2[/B][/COLOR]))

popipipo,

@ Hoornvan
Heb je ook naar je resultaat gekeken?
Jou gemiddelde uitslag geeft 10.67
Dat is leuk nooit een 10 halen en toch een 10.67 krijgen.
Je foutje is dat je alles door 3 deelt maar dat moet 4 zijn.

Ik vond het resultaat ook erg hoog, geen erg in dat het 4 cijfers zijn.
Met jouw formule kom je tot de werkelijkheid.

Bedankt!

:thumb:
Ben zó blij! Heb even "counta" vervangen door "som" en "if" door "als" en het werkt als een trein!
Complimenten, hoop ooit nog eens zelf zo ver te komen...........

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan