• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde van een variabel aantal namen

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
1.087
ik heb een sheet met verschillende namen met verschillende cijfers. Kan ik daar, op een andere sheet, een gemiddelde uit halen per naam?
Ik heb een bijlage bijgesloten om jullie een idee te geven.Bekijk bijlage New Microsoft Excel Worksheet.xlsx
Een gemiddelde is niet zo moeilijk: =sum , maar het probleem is dat EN de namen door elkaar lopen en niet elke naam steeds terug komt en er meerdere kolommen met waardes zijn. Dus daar loop ik met mijn beperkte excelkennis in vast.

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Een mogelijke oplossing
 

Bijlagen

  • New Microsoft Excel Worksheet(jp).xlsm
    14,4 KB · Weergaven: 54
Dank voor de reactie. Klopt het dat het alleen dit vbscriptje is:

Function GemNaam(naam)

For Each cl In [allWeeks]
If cl = naam Then tot = tot + cl.Offset(0, 1).Value: Aant = Aant + 1
Next
GemNaam = tot / Aant
End Function


zo ja, hoe pas ik het dan bijv. het bereik aan van de data waar gewerkt mee moet worden?
 
en hoe bepaal ik de naam bereik dan? Houdt dit bereik verder rekening met het feit dat een naam meerdere keren kan voorkomen en ook dat het gemiddelde bij iedereen gelijk is? Dit kan dus 3 keer zijn maar ook 4 keer, afhankelijk van de gegevens welke ik invoer?
 
Je mag er een bereik van maken zie bijlage
 

Bijlagen

  • New Microsoft Excel Worksheet(jp2).xlsm
    14,7 KB · Weergaven: 45
kan deze helpen ?

mvg
Leo
 

Bijlagen

  • Gemid L.xlsm
    22,1 KB · Weergaven: 51
Je mag er een bereik van maken zie bijlage

Hallo Jean-Paul, de uitleg is duidelijk. Ik merk alleen dat , wanneer ik de data aanpas, deze niet automatisch doorgevoerd wordt. Hoe regel ik dat dan? Ik heb al gekeken naar een knop, maar dat lijkt alleen met een macro te kunnen.
 
Laatst bewerkt:
de gepresenteerde oplossing is een functie aangepast naar node met een naam bereik
 
Hoi deheugden,

De oplossingen met functies zijn leuk, maar vaak ook ondoorgrondelijk. Met formules kan het ook.
Code:
=SOMPRODUCT((werkdata!$D$5:$W$24=$E5)*ALS(ISGETAL(werkdata!$E$5:$X$24);werkdata!$E$5:$X$24;0))/SOMPRODUCT((werkdata!$D$5:$W$24=$E5)*1)
de formule invoeren als een matrix-formule (crtl + **** + Enter).

De ALS-deel van de formule maakt van tekst in het bereik een 0 waardoor ze vermenigvuldig kunnen worden. Daardoor wordt de formule ook een matrix-formule.

Groet,
Jeroen
 
@deheugden,

Waarom begint jouw "Werkdata" Niet gewoon in A1? Wat is er op tegen om deze data als een tabel in te voeren. Met je huidige manier van invoeren maak je het jezelf onnodig moeilijk om er overzichten van te maken.

Zie voorbeeldje met een oplossing met een tabel en een draaitabel.
 

Bijlagen

  • New Microsoft Excel Worksheet.xlsx
    13,5 KB · Weergaven: 46
Om de gemiddeldes op een aparte worksheet te hebben, leek mij mooier/overzichtelijker.
 
Dat ben ik wel met je eens. de draaitabel kan je ook op een ander blad neerzetten.
 

Bijlagen

  • New Microsoft Excel Worksheet-1.xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 65
mooi. Ik ben ondertussen aan het spelen met de 1e Excel, kijken of ik het kan begrijpen :)
 
ik kan op het blad werkdata, de kolom "week" als eerste of als laatste zetten zonder problemen? Of heeft dit gevolgen voor de uitkomst van de data?

Edit: neen, dat kan ik dus niet. Het lijkt erop dat ik een echte dropdownlijst voor de weken moet maken
 
Laatst bewerkt:
Gewoon proberen.:d

Als je een draaitabel wil vernieuwen moet je er even met de rechtermuisknop in klikken en op vernieuwen klikken.
 
Kan dat niet automatisch of via een functie knop? Ik heb vroeger op mijn opleiding eens een knop moeten maken welke de nieuwe data deed doorvoeren, maar hoemis mij eigenlijk ontgaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan