• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde voor een range

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thur667

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jun 2014
Hallo,

Ik heb 4 metingen gedaan per proefpersoon maar wil dit reduceren tot een enkel gemiddelde. Hiervoor gebruik ik de optie gemiddelde, maar ik merk dat excel als eerste het gemiddelde van vier punten neemt (dus A2 tot A5). Maar daarna begint bij tweede punt en dan weer het gemiddelde berekent van 4 punten (A3 tot A6). Wat ik zou willen is dat excel het gemiddelde van A2 tot A5 berekent om vervolgens door te gaan naar A6 tot A9 enzovoorts

Weet iemand hoe dit worden ingesteld ?

Alvast bedankt!

Plaats een voorbeeldbestand zodat hulpverleners dat zelf niet moeten maken en het duidelijk is of het om 1 of meerdere personen gaat.

Probeer alvast dit in B2 als je gegevens beginnen in A2:
Code:
=GEMIDDELDE(INDIRECT("A"&2+(RIJ()-2)*4&":A"&5+(RIJ()-2)*4))

Mijn antwoord hierboven had ik geplaatst voordat ik je bestand inzag.
Als het gewoon om gemiddelden in kolom B gaat, ongeacht wat er in kolom A staat, dan kun je bovenstaande formule gebruiken met dien verstande dat je in die formule de letter A door B moet vervangen. De formule plaats je dan in C2. Als de gegevens in kolom A wel een rol spelen, laat dan weten wat je precies wil.

Laatst bewerkt:
Ik had nog een kleine vraag! Als ik deze formule op een ander tabblad wil zetten hoe moet ik dan verwijzen ?

geef jezelf een voorbeeld formule
op Blad1 zet je ergens de formule "=(ga nu naar blad2 en klik een cel aan) en zie hoe de formule eruit ziet met een celverwijzing naar een ander blad

Als je de formule in een willkeurig blad ergens in rij 2 plaatst:
Code:
=GEMIDDELDE(INDIRECT("AVHgoedTheta!B"&2+(RIJ()-2)*4&":B"&5+(RIJ()-2)*4))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan