• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde waarde berekenen bij wisselend bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patrick27

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 feb 2016
Hallo,

Ik loop ergens tegenaan waar ik niet helemaal uitkom. Ik wil graag dat mijn Excel een gemiddelde berekening maakt en heb daarvoor het volgende gedaan:
- ik heb een formule erin gezet (kolom E) waarmee het gemiddelde berekent wordt van telkens 10 regels van kolom C als de waarde van kolom B van 10 naar 100 oploopt. Dit doet het programma ook voor 110-200, 210-300, 310-400 etc. Dit gaat goed, alleen waarom zet het programma bij 410 (regel 42) geen waarde erin?

Waar ik niet ook uitkom is:
- de waarde in kolom A verandert van A naar B (bij regel 45), er blijven dus 3 regels over van A (regel 42 t/m 44) waarvan ik graag automatisch het gemiddelde zou willen laten berekenen. Het zelfde geldt bij E65 waarbij het programma nu het gemiddelde van 10 regels i.p.v. 7 regels pakt.

Hoe kan ik dit oplossen? Alvast dank voor de hulp!

Gr. Patrick

Bijlagen

Het is een bekend probleem dat excel in sommige gevallen niet correct kan rekenen. (B42/100)-Integer(B42/100) geeft geen 0,1 als resultaat maar 0,09999999999etc. Dus vandaar dat de formule het niet doet. De formule voor E42 wordt

PHP:
=ALS(AFRONDING((B42/100)-INTEGER(B42/100);2)=0,1;GEMIDDELDE.ALS(A42:A51;A42;C42:C51);"")
Hiermee is ook het probleem verholpen dat het gemiddelde over een te groot bereik berekend wordt.

Helemaal top, probleem is opgelost met de formule van VenA. Ik heb de formule van Cobbe ook geprobeerd. Eerst heb ik daar de afronden functie aan toegevoegd. Merk alleen dat de formule niet helemaal lekker loopt bij de overgang van A naar B en C. Bij A pakt ie dan toch rijen van B mee.

Maar zoals ik al zei: probleem opgelost, dank jullie wel!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan