• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

mr0007

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2013
Gemiddelde werkt niet
=AFRONDEN.BOVEN(GEMIDDELDE.ALS(D9: d13;G9:G13;J9:J13; "<>0"))

verder nog, B.V
als de 3 maanden een gemiddeld opleverd van 66 zou zijn, met afgerond
maar de Maand Maart gemiddelde B.V 72 met afgerond
dat de uitkomst dan 72 word omdat dat het hoogste is, geld niet voor Jan Feb alleen voor Maart

maar als Maart een gemiddelde heeft B.V 59
dan is Maart lager dan de 66
Dan wordt als hoogste de 66 genomen omdat dat dan de hooste gemiddelde is

Wie kan helpen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
het is compleet onduidelijk wat je nou precies wilt. De uitleg die je geeft is nogal onsamenhangend, en uit de formule die je geknutseld hebt, word ik ook niet wijzer...

Hoe kom je aan 66? De enige 66 die ik kan terugvinden is de SOM (optelling) van de gele cellen in januari. Er komt op geen enkele wijze een gemiddelde van 66 uit deze getallen.

Te zien aan de formule die je geprobeerd hebt...
Wil je een gemiddelde bepalen van de witte cellen, en dat afronden naar boven (naar wat....? een x aantal decimalen, een veel voud van 1, een vijftal, tiental...?)

gebruik daarvoor deze formule: =AFRONDEN.BOVEN(GEMIDDELDE(E9:E13;H9:H13;K9:K13);1)
de laatste 1 geeft de mate van afronding aan, daar kan je dus aan sleutelen.

Wat ik dan nog niet helemaal begrijp is wat je met die ALS functie zou willen...? Je wilt ergens nog een toets invoegen, maar WAT wil je toetsen, en wat als dat wel/niet voldoet?

de 66 was even als voorbeeld bedoeld bedankt voor de reactie ;)
=AFRONDEN.BOVEN(GEMIDDELDE(E9:E13;H9:H13;K9:K13);1) werkt niet voldoende omdat dit er in moet, "<>0") vanwege als er een 0 waarde in voorkomt
dat betekend als er een nul in voorkomt dat die cel dan niet meegerekend word
=AFRONDEN.BOVEN(GEMIDDELDE(R9:R13;T9:T13;V9:V13;"<>0");1) krijg ik waarde! als uitkomst

ik heb een nieuw bestand gemaakt,
dat het gemiddelde dat niet werkt, eerst opgelost wordt,
de rest komt later dan wel,
in het nieuwe bestand kun je zien dat het gemiddelde van Jan wel werkt, met de getallen
88
73
56
62
0

maar als ik het gemiddelde van Jan Feb Mrt wil hebben, werkt het niet, met de getallen
88 66 0
73 59 0
56 63 55
62 0 0
0 0 0

Dit stuk hieronder even maar vergeten

verder nog, B.V vergeet dit stuk even maar
als de 3 maanden een gemiddeld opleverd van 66 zou zijn, met afgerond
maar de Maand Maart gemiddelde B.V 72 met afgerond
dat de uitkomst dan 72 word omdat dat het hoogste is, geld niet voor Jan Feb alleen voor Maart

maar als Maart een gemiddelde heeft B.V 59
dan is Maart lager dan de 66
Dan wordt als hoogste de 66 genomen omdat dat dan de hooste gemiddelde is

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zet in V15 :

Code:
=AFRONDEN.BOVEN(GEMIDDELDE.ALS(R9:V13;"<>"&0);1)

Mvg.

Jempi10, dat werkt, maar kun je het zelfde ook toepassen op het linker grijze hok, maar de datums in geel mogen niet meegrekend worden
dank je wel voor de reactie

Laatst bewerkt:
bedankt voor de reactie jempi10 u heeft uitkomst 95 ik heb uitkomst 66 dat is ijgenlijk de bedoeling, zie bestand gemiddelde 3
geel met cijvers zijn datums worden niet meegerekend

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat het wat omslachtig is vind ik niet erg, het werkt, en als iemand een kortere formule heeft is het mooi, je leert ook weer nieuwe dingen bij,
Bedankt Supper, een klein vraagje nog, kunt u mij vertellen waar dient ( & ) voor :d :thumb:

Laatst bewerkt:
Zo staat het in de Help, maar ik vermoed dat het moet worden gebruikt om tekst en getal te combineren.

Code:
=GEMIDDELDE.ALS(A2:A7; "<>0")

Het gemiddelde berekenen van alle getallen in de lijst, behalve van cellen met een nulwaarde, zoals cel A6 (11,4)
Zoek maar eens "Gemiddelde.als" in de help.

Mvg.

bij help krijg ik
Gemiddelde
Aantallen.als

ik denk dat ik iets nog niet helemaal goed doe met help gebruiken
Sorry ik had toch nog een vraagje meer

ik zelf ben nog niet zo goed in om nieuwe formules te bedenken
ik probeer het wel maar lukt mij nog niet zo goed

kunt u misschien hier ook nog een keertje mee helpen
en dat is dit, grijze waardes heb ik iets laten verhogen

in het bestand zie je nu in grijs 70 63 83 uitkomst gemiddelde 71
omdat maart 83 heeft is ie hoger dan de 71
de bedoeling is dan dat de uiteindelijke uitkomst 83 wordt, alleen als de maand maart hoger is
dus als jan of feb hoger is, dan geld die regel niet

MVG: mr0007

Bijlagen

Laatst bewerkt:
werkt precies zoals ik hebben wilde heel hartelijk dank fantastisch :d :thumb: :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan