• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

kappel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2005
Ik wel het gemiddelde hebben van een reeks voorbeeld 20 - 30 - 00 - 40
Nu mag hij de nul niet meenemen in de berekening, dus het resultaat moet 30 zijn, kan dat?

Beste kappel:

Code:
som(bereik)/aantal.als(bereik;">0")
Richard

Dat werkt gedeeltelijk evengoed bedankt bedankt, maar als er in een van de cellen een "melding" staat gaat het fout!
Zou je er eens naar kunnen kijken?

Het is de bedoeling dat de uitslagen van de speeldagen op de eerste pagina worden getotaliseerd.

Bedankt

Bijlagen

Dat werkt gedeeltelijk evengoed bedankt bedankt, maar als er in een van de cellen een "melding" staat gaat het fout!
Zou je er eens naar kunnen kijken?

Het is de bedoeling dat de uitslagen van de speeldagen op de eerste pagina worden getotaliseerd.

Bedankt

Nog het een en ander zelf kunnen doen maar hoe haal ik de "#n/b" er uit. Als het gezochte niet aanwezig is zou de Cel leeg moeten blijven. Nu werkt het gemiddelde berekenen in blad nog niet. Ik heb er een aangepaste zipfile bij gedaan.

Bijlagen

Zoiets,

zet in D2
Code:
=IF(ISNA(VLOOKUP(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0));0; VLOOKUP(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0))

in het nederlands
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0));0; VERT.ZOEKEN(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0))

Bij voorwaardelijke opmaak kan je misschien nog bijvoegen, als de cel gelijk is aan nul, dat de tekstkleur wit is

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoiets,

zet in D2 =IF(ISNA(VLOOKUP(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0));0; VLOOKUP(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0))

in het nederlands =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0));0; VERT.ZOEKEN(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0))

Bij voorwaardelijke opmaak kan je misschien nog bijvoegen, als de cel gelijk is aan nul, dat de tekstkleur wit is

Het werkt als een trein en daar gaat het om maar ik snap er geen jota van. Kan je de formule ook uitleggen aan iemand van voor de tweede wereldoorlog.
(in excel kan je de nullen onder extra en opties ook de nulwaarden wegvinken).
Enne bedankt.

Zoiets,

zet in D2 =IF(ISNA(VLOOKUP(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0));0; VLOOKUP(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0))

in het nederlands =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0));0; VERT.ZOEKEN(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0))

VERT.ZOEKEN(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0) gaat verticaal waarde A2 gaan zoeken op blad 2sept in het cellenbereik C$2:E$40, als hij die vindt geeft hij de waarde terug uit de 2de kolom van het cellenbereik, de waarde 0 wil zeggen dat de waarde exact hetzelfde moet zijn.

ISNB gaat kijken of een waarde of formule het resultaat #N/A geeft, met als resultaat true of false
Met de ALS functie ervoor gaat hij dus gaan kijken of de verticale opzoeking resultaat #N/A oplevert, indien true geeft hij waarde 0, indien false doet hij de opzoeking.

Dat zou het zo moeten zijn

Wellicht eenvoudiger uit te leggen:

Code:
=ALS(aantal.als('2 sept'!C$2:C$40;A2)=0;0; VERT.ZOEKEN(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0))

Als de waarde van cel A2 niet voorkomt in de eerste kolom van het zoekgebied in werkblad 2 is het resultaat 0,
in het andere geval is het resultaat uit het zoekgebeid de waarde uit de 2e kolom overeenkomend met de rij met de waarde van A2 in de 1e kolom. (en dit nog in de oude spelling !)

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoiets,

VERT.ZOEKEN(A2;'2 sept'!C$2:E$40;2;0) gaat verticaal waarde A2 gaan zoeken op blad 2sept in het cellenbereik C$2:E$40, als hij die vindt geeft hij de waarde terug uit de 2de kolom van het cellenbereik, de waarde 0 wil zeggen dat de waarde exact hetzelfde moet zijn.

ISNB gaat kijken of een waarde of formule het resultaat #N/A geeft, met als resultaat true of false
Met de ALS functie ervoor gaat hij dus gaan kijken of de verticale opzoeking resultaat #N/A oplevert, indien true geeft hij waarde 0, indien false doet hij de opzoeking.

Dat zou het zo moeten zijn
Je maakt er een onoverzichtelijke warboel van. Lees dit even door

Bloed zweet en tranen maar het is gelukt, (ik moet nog wel alles kontroleren).
.
Nogmaals dank.

De bijlage met het eindresultaat

Bijlagen

Maak ik er echt een warboel van?
Ik heb mijn best gedaan om het probleem duidelijk te maken en de antwoorden waren in ieder geval duidelijk.
Heet jij dominiekO?

Bij ons in de boekhandel (Hoorn) kan je geen PC gerelateerde boeken meer van de plank kopen alleen nog maar bestellen. Kunt U mij een boek noemen waar genoemde formules uitvoerig in worden beschreven? (Nederlands)
Dank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan