• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

toontje20

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2011
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, wat ik snap het niet.
Ik heb 3 bestanden met allemaal reeksen getallen. In die 3 bestanden heb ik de gemiddelden berekend. Nu wil ik al die reeksen in 1 bestand zetten en daar ook het gemiddelde van nemen. De gemiddelden die daar uitkomen moet toch gelijk zijn aan het gemiddelde van 3 gemiddelden in de afzonderlijke bestanden? Dit komt niet uit in Excel, Excel laat een verschil daarin zien.

Mijn bestanden zijn te groot om te uploaden helaas.

Als er van 3 reeksen van gelijke lengte een gemiddelde wordt berekend en vervolgens van die gemiddelden een gemiddelde zal dat gelijk zijn aan het gemiddelde van het totaal van de drie reeksen. Als echter de drie reeksen verschillende lengtes hebben zal er bijna altijd een verschil ontstaan, zeker als de gemiddelden van de drie afzonderlijke reeksen nog al uit elkaar liggen.

Ik ben er al uit, mijn reeksen bevatten niet evenveel getallen, dus dat grapje gaat niet op. Probleem opgelost.

Edit: ik zie nu dat er al gereageerd is:P Maar, ik ben er dus uit, gelukkig:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan