• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelden.als formule werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

mannoooo

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2010
Hoi,

Wie kan mij helpen? Ik wil graag de gemiddelde "events" van Werkblad Data per uur/per dag van de week meten (in blad 'gemiddelden')
Dus ik wil graag het gemiddelde aantal events weten dat op maandag om 08:00 gebeurt, op maandag om 09:00, 10:00 etc.etc. (iedere dag tussen 08:00 en 00:00), zoals je op Data werkblad ziet heb ik data vanaf sept 2019.
Ik heb sterk de indruk dat ik met de 'gemiddelden.als' formule goed zit maar ik kom er niet uit met de verwijzigingen naar Day en Hour, ik heb een idee waar dit aan ligt (leest altijd volledige datum + tijd waarde?) maar weet niet hoe ik deze op moet lossen..
Het gaat dus voor de duidelijkheid om Kolom C in 'Gemiddelden' werkblad.

Wie snapt hem en wil me hiermee helpen?

Bijlagen

Hi,

in sheet Data kolom A gebruik je in rij 1:118 de namen van de dagen als tekst.
Vanaf rij 119 gebruik je de datum waarde met als opmaak de dag in tekst.
Dat zijn sowieso al twee verschillende dingen.

Ik raad je aan om een hulpkolom te gebruiken.
zet daarin de functie =WEEKDAG(C2,2)
waar in C2 dan de datum staat.
elke weekdag krijgt nu zijn eigen cijfer (maandag =1).

Nu kun je de GEMIDDELDEN.ALS functie gebruiken.

let wel op de juiste verwijzing in de formule. Want daar had je ook nog een foutje in zitten.

Inderdaad eerst zorgen dat je blad 'data' klopt. Vervolgens kan het eenvoudig met een draaitabel.

Bijlagen

Thanks! was al bang dat ik n denkfout maakte, draaitabel was de beste oplossing!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan