• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Gemiddelden berekenen als functie van tijd (per 1 uur)

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

LindaCarlien

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2024
Goedemiddag,

Ik ben nog een excel-leek, daarom vraag ik jullie om hulp..

Ik heb een enorm groot databestand (6x per minuut uitlezen van een machine gedurende 7 dagen), met daarin een datum, tijd en drie variabelen. Nu wil ik graag excel laten berekenen wat het gemiddelde is van één van die variabelen per uur.

Ik heb een mini voorbeeld bestand toegevoegd. Ik zou dus graag het gemiddelde van een deel van kolom E willen hebben voor de waarden waarin kolom C bijvoorbeeld 9.00u is. Maar ik kom niet uit de formule.. Als kolom C is 9.00u wil ik de bijbehorende waarde in kolom E gebruiken voor een gemiddelde (maar ook alle andere waarden van kolom E als kolom C 9.00u is).

Lastig uit te leggen, ik hoop dat jullie me begrijpen en kunnen helpen!

Bijlagen

Met de combinatie van beide moet ik vast een stuk verder komen, heel erg bedankt voor de snelle reacties!

Wauw, dat laatste is helemaal wat ik zoek denk ik! Ik ga er vanavond weer mee bezig. Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb in elk geval weer een heleboel geleerd!

Misschien nog een mogelijkheid met power query aangezien het zich om een zeer groot bestand betreft.

Bijlagen

En dan van 50 experimenten! Voor mij is het groot haha. Heel erg bedankt voor alle hulp!

Sorry, nog een aanvullende vraag. Bij het laatste experiment en na update van het uitleesprogramma wordt de datum in Amerikaanse stijl opgeslagen. Deze eerste kolom heb ik gesplitst in datum en tijd, toen weer gekoppeld in Nederlandse stijl en toen de formules erin gezet. Het werkt, maar kan het ook makkelijker?

Bijlagen

Gemakkelijkst is de instellingen van het uitlees programma terug aan te passen;)

of als de export een CSV is of een ander formaat dan excel dan kan je via tekst naar kolommen wizard

dan kun je instellen hoe datums geinterpreteerd moeten worden bij omzetting naar excel.

Als je export niet direct als Excelbestand wordt afgeleverd plaats dan hier eens een zipje van je exportbestand.

Het gaat om het uitlezen van data van een perfusiemachine van een orgaan, dus aan de instellingen kan ik helaas niks veranderen (dat is Europees op deze manier door het bedrijf van die machines geregeld). Bij het uitlezen kan ik kiezen voor opslag als excel-bestand, xml-bestand of xda-bestand. Als ik kies voor excel, krijg ik een bestand zoals deze.

@peter59: Dit komt inderdaad in de buurt, alleen heb ik hier het gemiddelde per dag en nog niet per uur..

ik heb een vereenvoudigde versie gemaakt. je nederlands kolom met tekstfunctie is overbodig. Kennelijk staan in kolom B en C al de correcte NL datums en zijn dit ook echt datum waarden. (getallen)

Paar verbeter tips:
1. nooit kolommen tussen te voegen in een data export. Altijd eigen kolommen aan het eind toevoegen.
Dan kun je namelijk een sjabloon maken waar je alleen je data hoeft in te plakken en niet steeds de formules opnieuw hoeft te maken.
Ik gebruik altijd een afwijkende kolomkop achtergrondkleur om verschil tussen geimporteerde data en eigen kolommen duidelijk te maken.

2. niet alle kolommen aan elkaar breien als de data niet overeenkomt met de regel. In jou geval de gemiddelden per uur zijn een samenvatting van de dataset, dus maak je een aparte tabel van. (groep van kolommen die bij elkaar horen)
De formules voor de gem per uur zijn verder hetzelfde alleen een paar kolomverwijzingen zijn anders door de vereenvoudigde opmaak

3. Dan de echte vereenvouding: Omdat Ben C al getallen bevatten die je opmaakt als datum of tijd kun je voor de afronding direct B+C doen om een tijddatum waarde te krijgen en die afronden.
Ik heb een iets andere functie gebruikt voor afronden, maar dat is voorkeur niet beter of slechter.
=AFRONDEN.N.VEELVOUD(B2+C2;1/24)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
in reactie op de oplossing van peter59
als je inderdaad meerdere losse meetbestanden hebt dan is powerquery wel de echt juiste weg op termijn. je kunt dan per apparaat of patient en map maken en elk bestand dat je dan maakt en plaatst in die map wordt automatisch toegevoegd aan je bestand met het totaal overzicht.

Als de powerquery eenmaal goed is ingericht hoef je dan niks meer te doen dan het nieuwste uitvoerbestand in de juiste map plaatsen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan