• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelden uitrekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

erbicom

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 okt 2000
Voor mijn werk moet ik elke maand van 35 kopieermachines de tellerstanden noteren. Aan de hand daarvan wordt een rekening opgemaakt. Ik heb dat keurig in een Excel bestandje weten te krijgen met per machine het verbruik na elke maand (verschil tussen deze en de vorige maand). Nu wil ik eigenlijk ook het gemiddelde verbruik van een willekeurige machine weten. Stel ik wil na 5 maanden van machine X het gemiddelde verbuik weten, welke formule kan ik dan het beste in een macro zetten? Of is het nodig dat jullie weten hoe het spreadsheet er uit ziet?
Gr. Erik Jan.

Hoi Erik Jan,

Ja dat Nederlands, zal wel omdat we al een tijd van school zijn of zoiets.

Nu je probleem:
Volgens mij vrij simpel omdat de teller altijd oploopt.
Laagste stand in maand 1 Bijvoorbeeld d5, laatste stand afhankelijk van de maand, maar altijd Max(D5:AA5). De maanden staan natuurlijk in de kolommen. dus moeten we zoeken naar de laatste maand in het bereik D5:AA5. Dat doen we met vergelijken.

De formule in AC5:
=(Max(D5:AA5)-D5)/vergelijken(max(D5:AA5);D5:AA5;0)

Jeroen

Kijk eens aan, een man met ervaring met Excel! Moet ik dus ook het woord "vergelijken" gebruiken? Mijn kennis van Excel beperkt zich tot optellen en aftrekken, moet ik eerlijk zeggen. Waar zit b.v AA5 en AC5? Hmm.... toch maar eens wat boeken lezen denk ik. Ik hoop dat je me nog verder kan helpen.
Gr. Erik Jan.

Voor het geven van een goed antwoord zou het gewenst zijn als je aangaf wáár je gegevens staan, anders moeten we afgaan op veronderstelllingen. Dus: wáár (in welke cellen) staan de maanden, de machines, de tellerstanden, en het verbruik per maand?

Is dit zo moeilijk?
Het totale verbruik/aantal maanden

Ik zal het wel te simpel zien.

p.s. schijnbaar heb je die opmerking over het nederlands als handtekening of zoiets standaard toegevoegd. Ik zou dit maar weghalen. Staat niet echt sympathiek vind ik.

Luc

Ik zal het Excel bestand toevoegen zodat jullie zelf kunnen zien waar de desbetreffende waarden staan. Helaas ben ik niet opgevoed met Excel en heb ik dat nooit op school gehad ( te oud), dat zal dus de reden zijn dat het voor mij inderdaad te moeilijk is....
Ik hoor graag of jullie mij verder willen helpen.
Gr. Erik Jan.

p.s. Over dat Nederlands, typ- en spelfouten heb ik het niet over. Het gaat mij meer om het bewust vernaggelen van de (schrijf)taal, dat zogenaamd "modern" moet zijn. Dat, in combinatie met het achterwege laten van leestekens, leest voor mij niet echt prettig.

Bijlagen

Het is me gelukt. Jeroen, bedankt voor je formule. Na een kleine aanpassing werkt het perfect!!
Gr. Erik Jan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan